S kajakem po světových mořích
aneb Proč mě nikde nechtěli zaměstnat
Záznam přednášky cestovatele a kajakáře Standy Chládka
ze 14. října 09 v Praze
Cena: 120 Kč,
sleva 25% pro HYDROpředplatitele
Prodáváme nafukovací čluny GUMOTEX a vodácké potřeby.
Nejlepší ceny na internetu!
NUMEDALSLÅGEN
Jezero Ossjøen – most silnice č. 40 u Dagali (Zambezi Run) . . . . . . . . . . 10 km, WW II - IV - V+
Most silnice č. 40 u Dagali – letiště Dagali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 km, WW II - III
Kjærra Fossepark – rybářský spot u Steinsholt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 km, WW III (IV+)
Vodočet: Pomocný vodočet je na pilíři mostu silnice č. 40 u Dagali.
Zde teprve poznáte, co znamená pádlovat na opravdu vodnaté řece, proto se o ní hovoří také jako o Zambezi severu.Numedalslågen, třetí nejdelší řeka Norska, pramení na náhorní plošině Hardangervidda v okolí hory Store Grananuten (1 613 m n. m.). Zprvu teče na východ, později se stáčí přímo na jih a svou pouť končí v Larviku, kde se vlévá do Larvikfjordenu, jež ústí do průlivu Skagerrak, v kraji Vestfold. Na této řece jsou známy tři celoročně sjízdné úseky. První dva na sebe navazují a jsou na horním toku v kraji Buskerud, třetí je na toku dolním v kraji Telemark a je vzdálen od prvních dvou asi 150 km.
Všechny úseky mají široké otevřené koryto, liší se pouze spádem, který je u prvního úseku enormní. Všechna těžká místa lze prohlédnout a případně obnést, ovšem jen když se vám podaří před nimi včas zastavit. Vodočet pro horní dva úseky je podle DKV asi 200 m nad silničním mostem na levém břehu u staré elektrárny, nám se ho však nepodařilo nalézt. Sjízdnost lze však posoudit na místě. Pro první dva úseky je udáván rozptyl průtoků vhodných ke splouvání 30 – 300 m3, pro třetí je to pak 80 – 500 m3 Začátek prvního a zároveň nejvýživnějšího úseku je na výtoku z jezera Ossjøen, kam lze dojet autem po placené cestě (40 NOK) na levém břehu, od mostu na silnici č. 40.
Po nasednutí na nás čekají obrovské vlny končící kataraktem a válcem přes celou řeku, který je sjízdný středem. Následuje cca 1 km dlouhé jezero, kde je možno odlovit případné plaváčky a jejich materiál. Kdo má problémy tady, rozhodně by neměl pokračovat! Po výtoku z dolního jezera je pár peřejí s pěknými vlnami a pak se řeka dělí do několika ramen. Pravé dvě jsou OK, levé je à la Korsika. Po opětovném spojení jeďte opravdu hodně vlevo, v pravé půlce je bezedný válec. Následuje náhlé zúžení se skálou nalevo, v nájezdu hlavním proudem je obrovský válec bez možnosti jištění a v nejužším místě je pak ještě jeden válec, ten však je už možno jistit. Pak zas velké vlny, vlny a sem tam válec. Následují dva asi 100 m od sebe vzdálené prahy. První je lépe ošidit u levého břehu a druhý dát přímo na komoru. Po úseku plném velkých vln přijíždíme k 5 metrů vysokému šikmému vodopádu u staré elektrárny, který je možno sjet u pravé strany. Po 200 m přijedeme k mostu na silnici č. 40, kde je konec.
Na druhém úseku, který navazuje na předchozí u silničního mostu, není nic záludného, jen pravidelné vlny. Čím je člověk blíž konci, je vše lehčí, tím je tento úsek velice vhodný i pro méně zkušené vodáky. Největší problém tu má řidič při hledání výstupního místa na levém břehu. Na letiště je vjezd zakázán, s loděmi se musí přeběhnout přistávací plocha a lesem dojít na cestu k autu. Převlékání a odjezd vám urychlí krvežízniví komáři.
Třetí úsek je svižně tekoucí voda s obrovským průtokem téměř bez vln o obtížnosti WW II+. Je přerušen pěti katarakty (fosseny) o obtížnosti WW IV+. Pocítíte tady obrovskou sílu vody a pod fosseny počítejte s velikými karfioly. Nasedá se u rybářského spotu Kjærra Fossepark, který nalezneme asi 40 km jižně od města Kongsberk. Hned u nasedacího místa je první z těžších míst (V), které nabízí dámskou cestu vpravo. Pozor, poslední fossen má dvě části!
První je bez problémů sjízdná, druhá je za zatáčkou a je to práh s brutoválcem přes celou šířku řeky (tj. 30 m). Pouze v pravé polovině, kde se dělá asi 3 m široký jazyk, je možný průjezd. Konec je u rybářského kempu na pravé straně. Auto nechte u posledního červeného domku po odbočení doleva u autobusové zastávky na konci vesnice Steinsholt. Lodě nutno k autu donést cca 300 m. Buďte ohleduplní k rybářům, kterých je tu zejména od konce června opravdu mnoho. Na horním toku je možné kempovat u silničního odpočívadla se sociálním zařízením nedaleko mostu u Dagali. Na dolním je to trochu problém kvůli větší obydlenosti krajiny. Pěkné místo na spaní však nalézt lze.
foto: Petra Kohoutová, BlážaV norském kraji Hordaland leží vodákům velmi dobře známé, a hlavně zaslíbené městečko Voss. V jeho okolí je řada velice zajímavých řek a říček s obtížností pohybující se ...
Nepříliš známý, a přitom pěkný úsek nabízí Jizera kousek za Prahou. Z Černého mostu do Benátek nad Jizerou je to pouhých 30 km, a to ještě po dálnici. Dvacetikilometrový ...
Zaslechne-li někdo zmínku o Provence, tak se mu zpravidla vybaví vůně koření, dobré víno nebo prostě jen teplo, je-li to vodák, možná si vzpomene na řeku Durance či ...
Pohoří Pyreneje se rozkládá na území dvou států. Na španělské straně je mnoho velmi dobře známých a vodácky přitažlivých terénů, za všechny jmenujme například Rio ...
Verdon, Durance, Ubaya, to jsou všechno řeky patřící ke klasice Francouzských Alp, o nichž většina vodáků vydávajících se se svým plavidlem za hranice naší republiky ...
Nejen vodáci znají horu Blaník, kde tisíce let spí svůj spánek Blaničtí rytíři. Málokdo však ví, že kopce jsou dva, Malý a Velký, oba pak patří do CHKO Blaník. Na Velkém ...
Říčka jménem Malé Labe pramení v Krkonoších na svahu Zadní planiny v nadmořské výšce 1320 m n. m. a ústí do Labe kousek před městem Hostinné (346 m n. m.). Povodí řeky ...
Soutokem dvou překrásných divokých říček Křemelné a Vydry vzniká neméně pěkná zlatonosná Otava. Od soutoku k Sušici teče severním směrem, dále se ohýbá na severovýchod ...
Na vodu se dá jet v podstatě na čemkoliv, co plave. Neckyády a další přehlídky plavidel dokazují zcela přesvědčivě, že rozmanitost plavidel je téměř nekonečná. Pokud si ...
V diskusích nad články o výskytu nezkušených vodáků na poměrně obtížných řekách se dost často objevuje názor typu: „No, a kde se to mají naučit?“ Otázka se mi zdá ...
Tak se mi zdá, že je léto jak má být. Všichni nebo skoro všichni jsou u vody či lépe na vodě a na noviny nebo internet nemají ani čas ani náladu. Psát už taky není o čem ...
V neděli večer došlo na Sázavě, na nebezpečném jezu ve městě Sázava k nehodě, která se odehrála přesně podle typického hloupého scénáře všech zbytečných neštěstí na ...
V Polsku je na jednu stranu řek hodně, na druhou stranu mají velmi podobný charakter a jejich společný jmenovatel je, že jsou poměrně líné. Nicméně 8. května se na řece ...
V dubnu jsem dostal na základě své výzvy o pomoci při hlídání úředních desek obcí s rozšířenou působností foto jezu od svého kamaráda Martina. Byl to jez na Sázavě – ...
Začtěte se do následujícího příběhu z předloňských (2008) Čerťáků, který nám poslal Stanďoch s Prďochem. Je překvapující, jak může být hranice mezi štěstím a neštěstím ...
Na Soče se za malý vody odkrejvá uprostřed řeky kapsa, aktuálně i s naplavenejma větvema, do který to dost táhne. Kámen je celej slušně podemletej. Začátečníci by s tím ...
Na vodu se dá jet v podstatě na čemkoliv, co plave. Neckyády a další přehlídky plavidel dokazují zcela přesvědčivě, že rozmanitost plavidel je téměř nekonečná. Pokud si ...
Tak se mi zdá, že je léto jak má být. Všichni nebo skoro všichni jsou u vody či lépe na vodě a na noviny nebo internet nemají ani čas ani náladu. Psát už taky není o čem ...
Začtěte se do následujícího příběhu z předloňských (2008) Čerťáků, který nám poslal Stanďoch s Prďochem. Je překvapující, jak může být hranice mezi štěstím a neštěstím ...
Po opravdu dlouhé odmlce, snad již více než desetileté, se opět uskutečnil sjezd řeky Jevišovky. Za tuto dobu řeka již trochu vymizela z povědomí vodácké veřejnosti, kdy ...
Na Soče se za malý vody odkrejvá uprostřed řeky kapsa, aktuálně i s naplavenejma větvema, do který to dost táhne. Kámen je celej slušně podemletej. Začátečníci by s tím ...
V diskusích nad články o výskytu nezkušených vodáků na poměrně obtížných řekách se dost často objevuje názor typu: „No, a kde se to mají naučit?“ Otázka se mi zdá ...
Dlouhá léta nepoužívané a již značně opotřebované válce Matyldy našly nové uplatnění – posloužily jako platforma pro stavbu pirátské lodi. Vzniklé sedm metrů dlouhé a ...
Říká se, že začátky jsou vždycky těžké. Jak to tedy udělat, aby se dětem na vodě líbilo, vybudovaly si k ní pozitivní vztah a jednou třeba samy, dobrovolně a rády, ...