Není to tak dávno, co do Vltavy pod jezem u Jelení lávky vjely bagry (...protože bagr, Hydro 2009), zryly celé koryto a v závěru těchto prací byl i kompletně opraven celý jez. Sám jsem viděl, jak alternativně pigmentovaní spoluobčané s nebývalou pečlivostí vymazali špachtlí každou spáru, stůl ve šlajsně srovnali, vydrolené kvádry nadrolili zpátky, i levou kozu železným kruhem pro větší bezpečnost osadili...
Fakt je, že ve šlajsně při tom vznikl schod a pak už to nikdy nebylo úplně ono. Ostatně, kruh by se taky víc hodil na zdi podél vracáku, než přímo na koze, odkud bylo vždycky dost problematické organizovat záchranu pro vodáky, co se udělali ve šlajsně a v probagrovaném korytě pluli dál do města. Pro bezpečnost se udělalo akorát tolik, že kdo jez přenesl, nedokázal se pořádně dostat z nového vracáku a udělal se pod jezem, a v tu chvíli právě chyběl ten kruh... No ale dobře, jez už rekonstrukci potřeboval, dlouho se o tom mluvilo, tak teď zas bude dlouhou dobu pokoj, mohli si říct vodáci. Ale – chyba lávky!
Investor, ať už je to kdokoli, nad odbornou vodáckou kritikou opraveného jezu ledabyle mávl rukou se vzkazem, že (právě rekonstruovaný!!!) jez se stejně bude v nejbližších letech kompletně předělávat.
Taky jste to považovali za ouřednický blábol, fintu, jak shodit nepříjemnou diskuzi pod stůl? Chyba lávky!
Když něco opravíte, tak to zbourejte
Po třech letech starý/opravený jez kompletně zmizel a z nového je teď hotová nová šlajsna. Nic víc než šlajsna, trčící z nefalšovaného staveniště, takže o konečné podobě jezu nemáme ani ponětí a dost by mě překvapilo, kdyby ho při výše zmíněném přístupu měl vůbec někdo. Může se lehce stát, že současná šlajsna se po dobudování jezu uzavře a uprostřed nebo na protější straně vznikne noční můra vodáků – malá nenápaditá retardéra. Nejinak tomu přece bylo ve Větřní, na Zlaté Koruně, v Rožmberku nebo v samotném Krumlově nad Myší dírou.
Současná podoba šlajsny se na první pohled příliš neliší od té původní, je široká jako propusti ze starých časů, kdy se tu plavily vory. V jejím závěru je přes celou šířku propusti tradiční vlnoválec. Zdá se, že se nenaplnily chmurné předpovědi vodáků, totiž že zde z bezpečnostních důvodů vznikne úzká retardéra. Zdánlivě. Protože široká šlajsna nic jiného, než kamuflovaná retardéra není.
Zkušební jízdy
Měli jsme možnost prostudovat novou šlajsnu hned při dvou rozdílných vodních stavech. Při extrémně nízké vodě (6 kubíků z Lipna) se voda ve šlajsně chová jako učiněný beránek. Vlna v jejím závěru je nízká, nezáludná, nezalévá a na levou zeď háže jen zcela nepatrně. Vpravo pod kozou, směrem do budoucího jezu je úzký, ale celkem chytlavý vracák, na levé straně, v místech bývalého velkého silného vracáku se objevila obrovská navážka. Proud běží těsně podle ní a míří přímo pod novou Jelení lávku. V navážce je vymleto nebo vybagrováno – těžko říct – několik zátočin a vracáků, velká tišina čeká potom vlevo pod lávkou asi sto metrů pod jezem.
Při střední vodě (stav 12 kubíků z Lipna musíme za současných podmínek považovat za střední stav) je ústí šlajsny vyplněno obávaným obrovským vlnoválcem, který si v ničem nezadá se svým vzorem z původního jezu. Nelze však příliš taktizovat a najíždět různě šikmo za kozu a tak, protože po obou stranách zdi se táhnou těsně pod hladinou dva betonové pásy, které znemožňují jakékoli úhybné manévry a nekompromisně nasměrují loď přímo do středu válce. Ten samotný mohutně zalévá, aby plnou loď vody vyvrhl přímo na levou zeď, o kterou se odtékající proud láme a má tendenci loď převrátit. Převrácenou či nepřevrácenou loď pak proud unáší těsně podle navážky k lávce. Vpravo zůstává velmi malý vracák, jinak jsou možnosti přistání a vylití až pod lávku nulové. Závěr je tedy v současné chvíli takový, že „nebezpečná“, či spíše těžká vlna v závěru šlajsny zůstala, ale proud navíc hází na levou zeď a později na levý břeh, což z nebezpečného jezu nyní dělá ještě nebezpečnější – za průkaznější pokládáme spíše vlastnosti při střední vodě, protože za nízkého vodního stavu zde tak jako tak nikdy nic nebezpečného nebylo.
Nicméně okolí šlajsny se s největší pravděpodobností bude ještě výrazně měnit. Současný spásný vracák vpravo zřejmě zruší voda přitékající přes jez a pokud bude navážka opět odbagrována, vznikne možná vlevo opět velký vracák, i když popravě mnoho prostoru tu pro něj není. Proti původnímu stavu tedy přibude jen novinka, že proud nebude odtékat přímo, ale bude výrazně házet na levou zeď.
Objektivní pohled z jiných úhlů
Než kritizovat je snadné a snad bychom se měli podívat na věc i z druhé strany: zdegenerovaní konzervativní vodáci budou muset v nejbližších několika letech přistupovat ke sjíždění jezu podstatně zodpovědněji. Budou muset opět taktizovat, přemýšlet, zkoušet a prokazovat své dovednosti. Neměli bychom se tedy spíš než plakat, že nám stavbaři (vodohospodáři, povodí...) sebralo hračku, radovat, že i na tak neměnné řece jako je Vltava, máme nyní hračku novou? Posuďte sami a co na tom, že veškerá hravost se omezuje především na nižší vodní stavy: do šlajsny se dá napádlovat zespoda a zasurfovat na vlně. Absence vracáku vlevo sice znemožňuje oblíbená „esíčka“, ale velmi dobře se dají téměř donekonečna jezdit „kolečka“. Obrovskou atrakcí jsou chodníčky po stranách šlajsny, po kterých je možné celkem lehce vytáhnout loď opět nahoru nad jez a plytké splutí opakovat stále znovu a a znovu – významně to připomíná abstraktní jezy ze Šmídova vodáckého ráje, kde vás šutr odpéruje zpátky nad šlajsnu... Při troše představivosti se – pohříchu opět jen za nižší vody – břehy a vracáky pod jezem dají poskládat do relativně zajímavé kombinace zastávek, přejezdů a nájezdů, což velmi vzdáleně připomíná umělé slalomové tratě.
Za vyšší vody se na jezu nedá dělat skoro nic, regulovaný proud vás proveze šlajsnou, úhybné manévry zdárně zlikvidují chodníčky pod hladinou, vlna zalije loď a mrskne vás na stěnu a než se nadějete, jste na klidné vodě pod lávkou. Otázka tedy zní: k čemu vyšší vodu, když nízká je zábavnější, bezpečnější a zajímavější?
Vzkaz v láhvi
A pokud se to někomu nelíbí, tak nezoufejte. Vždyť se snadno může stát, že se tento nevyhovující, do nepříliš bezpečné podoby postavený nový jez zase zbourá a postaví se jiný, nový... ještě horší. Rád bych proto vzkázal všem nespokojencům, školám záchrany a různým bezpečnostním aktivistům: už do toho raději nerejptejte.
31.8.2012
foto: Jan Šťovíček a Oldřich Lhoták
Letošní závody KVM jsou rozloženy, díky rozšíření disciplin, na dva dny. V pátek 12. října se pojede Krumlovský vodácký sprint, což je letošní novinka. KVM 2012 byl ...
Registrace jede v plném proudu již od středy. Tréninky proběhly podle předpokladů občas i s odřenými prsty. Fotbalové hřiště v Loučovicích se plní závodníky a kajakáři. ...
V pátek 17. srpna 2012 odstartoval u Lannovy loděnice v Českých Budějovicích 30. ročník vodáckého maratonu Budějovice - Praha. Závodníky čekaly tři náročné dny, během ...
Už šestý ročník Mistrovství České republiky aka European Open v extrémním kayakingu se uskuteční poslední srpnový víkend (31. srpna - 2. září 2012) pod Lipenskou ...
Poprvé se tento legendární závod konal v roce 1922. Zvítězil v něm Engstler s Richtrem, kteří jeli celou trať nonstop. Rekord trati roku 1928 stále patří dvojici Černý - ...
Už šestý ročník Mistrovství České republiky aka European Open v extrémním kayakingu se uskuteční poslední srpnový víkend (31. srpna - 2. září 2012) pod Lipenskou ...
V Českém Krumlově se v sobotu 14. dubna sešli vodáci, aby oficiálně odemkli Vltavu do nové vodácké sezony. Až do loňského roku, kdy proběhl zkušební nultý ročník, se ...
Plány zúčastnit se Krumlovského maratonu 2011 na paddleboardech jsme spřádali již dlouhou dobu. V létě jsme úsek několikrát projeli a shledali, že by se to mělo dát ...
Klub vodáků Karlovy Vary pořádá letos 15.října 2012 už 63. ročník závodu Napříč Karlovými Vary. Trasa závodu z Březové do Karlových Var je 7,5 km dlouhá a obtížnost je ...
22. – 23. září 2012 se sejdou vodáci na Pyranha Cupu ČPV Hamerský potok. Trasa závodu je stále stejná. Pojede se z Malého Ratmírova do Jindřiše, což je 9 km s šesti ...
Na jaře se mě Panda zeptal, jestli nechci jet o prázdninách na vodu do Norska. Jelikož jsem svoji slalomovou „kariéru“ už pověsila na hřebík, ochotně jsem souhlasila. ...
Tak jsme zase jednou vyrazili do Norska a zase nás překvapilo. Letos bylo v zimě hodně sněhu, který na jaře pomalu tál a tak ho dost zbylo i na začátek léta. Měli jsme ...
Registrace jede v plném proudu již od středy. Tréninky proběhly podle předpokladů občas i s odřenými prsty. Fotbalové hřiště v Loučovicích se plní závodníky a kajakáři. ...
Říká se tomu pokrok a nemůžu říct, že bych z něj byl zrovna nadšenej – stavbaři s koncem vodácké sezony konečně dojebali šlajsnu u Jelení lávky v Českém Krumlově. A ...
V pátek večer hledám na parkovišti u plzeňské olympie kajaky na střeše. Jeden kajak přidáme a valíme směr Francie. Cesta končí nečekaně brzy, a to na Rozvadově, kdy nám ...
Už šestý ročník Mistrovství České republiky aka European Open v extrémním kayakingu se uskuteční poslední srpnový víkend (31. srpna - 2. září 2012) pod Lipenskou ...
Říká se tomu pokrok a nemůžu říct, že bych z něj byl zrovna nadšenej – stavbaři s koncem vodácké sezony konečně dojebali šlajsnu u Jelení lávky v Českém Krumlově. A ...
Klub vodáků Karlovy Vary pořádá letos 15.října 2012 už 63. ročník závodu Napříč Karlovými Vary. Trasa závodu z Březové do Karlových Var je 7,5 km dlouhá a obtížnost je ...
Už 14. října se koná sraz a sjezd podzimní Dakotou a Vlčím dolem. Trať splutí z Vavřince do Toušic je dlouhá 16 km, není vhodná pro otevřené lodě a zcela je vyloučena ...
Plán na léto je jasný. Řeka vybrána, vybavení v půjčovně rezervováno. Teď už jen v domluveném čase vše převzít na správném místě a hurá na vodu! Než ale vypukne vodácká ...
Přípravu letošního 63. ročníku závodu na Teplé dlouho dopředu trápilo viditelné sucho na Karlovarsku, což se sebou neslo obavy, zda se akce uskuteční v plné míře a tak ...
Na jaře se mě Panda zeptal, jestli nechci jet o prázdninách na vodu do Norska. Jelikož jsem svoji slalomovou „kariéru“ už pověsila na hřebík, ochotně jsem souhlasila. ...
Pirate-production team vás zve na víkendový YOUNGSTERS CAMP v pražské Toji, na kurz pro začínající kajakáře. Neváhejte a přijeďte. Základy pádlování i složité nájezdy a ...
Pojďte prozkoumat skutečně existující místa po kterých se toulali hlavní hrdinové slavného filmu Cesta do pravěku společně s chlupatými mamuty, šavlozubými tygry, ...