Tak jak to teda je. Všichni se shodnou na tom, že člověk nemá být stejně rychlý jako proud, ale pak už v tom je guláš. Někdo mi shodně s článkem říkal, že má být člověk rychlejší, ale jiný zase že může být i pomalejší a pak aby se v tom někdo vyznal :-) Ale z mých velice chabých zkušeností bych řekl, že na nějakých fakt prudších, zhusta kameny zatarasených řekách být rychlejší než proud prostě nejde a tím pádem by se na takové vodě podle článku vůbec nedalo jezdit.
Na velmi zablokovanych potocich nizkeho prutoku je rychlost diskutabilni, vetsinou stejna nebo nizsi nez rychlost proudu. Ale kdyz prijde na tezke misto nebo perej, tak stejne chces mit vyssi rychlost, aby jsi projel valci nebo proskakal stupne a ne v nich zustal viset.
Napriklad na Tanvaldske Kamenici urcite mit nizsi rychlost nez je rychlost proudu nechci.
Pro vsechny ostatni reky plati, ze rychlost by mela byt vetsi nez rychlost proudu, protoze lod je pak snaze ovladatelna.
Neřeš to :-)). Loď je ovladatelná i rychlejší i pomalejší než proud, dá se jezdit obojí, ale vždy záleží na tom jakou situaci zrovna řešíš. Je asi blbost najíždět pomalu do válce, když potřebuješ aby tě nesežvejkal a na druhé straně z něho zase vyjet, stejná ptákovina je pokoušet se třeba na gumě předjíždět proud v normální peřeji, protože vypustíš za chvíli duši. Vždycky je to o tom na čem, co a jakou techniku si pro danou situaci vybereš. Být pomalejší než proud je naprosto standardní řešení situace a když se podíváš i na plasťáky s dobrý jezdcem, stejně spoustu konkrétních situací řeší zpomalením. Není to nic proti ničemu :-))
... tím lepší ovladatelnost
takový základní prvek - nájezd/výjezd z vracáku nebo traverz, obojí je založeno na výrazném rozdílu rychlostí lodě a vody, pádla skoro netřeba.
Stejně tak průjezd esíčkem s návalem vody na skálu. Můžeš projet buď max. rychle, kdy se natočená loď "opírá" pomalejší vodu před sebou a tím jede jinam než proud - šikmo.
Ale taky můžeš risknout pomalý průjezd traverzem pozadu, kdy naopak do natočené lodi tlačí rychlejší voda zezhora a tím opět vychyluje loď z proudu.
Je to prostě případ od případu.