Jízda ve vlnách
Jízda ve vlnách se vám bude líbit a taky se jí určitě budete často věnovat. Je pár věcí, které vám usnadní život. Při jízdě ve vlnách bychom vždy měli být rychlejší než voda, protože jinak je kajak velmi těžko ovladatelný. Nejúčinnější způsob jízdy je, když záběry zasazujeme až za vrcholem vln (zabíráme„z vlny“). Snažte se nepoužívat kontrazáběry, protože by vás to zbytečně brzdilo. Vždy je lepší určovat směr pomocí přitažení nebo odhozu, přesně jak jsme si popisovali na začátku našeho seriálu (v 1. a 2. dílu). Špičku lodi je nutné mít vždy po proudu. Točení lodi je nejsnazší na vrcholu vlny. Používáme k tomu opět přitažení špičky, závěs anebo široký záběr od špičky. Ve velkých vlnách s čepicí na vodnatých řekách je dobré nenajíždět na vlnu středem, protože čepice by nás mohla zabrzdit a čekal by nás nechtěný surfing pozadu, ale zešikma, tzv. po rameni vlny.
Boof neboli naskakovací záběr
Boofování je technika, která nám pomáhá udržet špičku kajaku nad hladinou a zabrání lodi v zapichování se do válců či vývařišť pod stupni. Boof spočívá v přizvednutí špičky kajaku silným záběrem tak, abychom loď posadili nad válec a ta jej krásně přejela. Záběr, kterým boofujeme, je ten nejdůležitější. Zasazujeme jej co nejvíce u špičky kajaku a na hraně překážky. Současně se záběrem zatlačíme koleny do opěrek lodi, jako bychom chtěli kolena přitáhnout k bradě. Načasování je klíčovým prvkem a chvíli to potrvá, než budete schopni to správně odhadnout. Na začátek vám určitě pomůže počkat až na ten úplně poslední okamžik, než se zřítíte z hrany dolů. Boofovací záběr nikdy neprotahujeme za tělo, protože bychom pak zůstali v záklonu. Společně se záklonem bychom dále neměli zvedat pádlo nad hlavu. Obě možnosti by nám v lepším případě způsobily jen komplikace při dopadu, v horším třeba i úraz zad nebo ramene. Těžiště by mělo být při dopadu na středu kajaku. To znamená, že se nikam nevykláníme. Úhel, pod kterým přistaneme, můžeme regulovat, ale chce to cvik, protože se jedná o pokročilejší techniku.
Jakmile správně boofneme, jdeme do předklonu, abychom zabránili natažení lodi zpět do vývařiště či válce. Samozřejmě musíme hned pokračovat v pádlování kupředu, abychom opustili rizikové místo na pěně válce. Není asi nutné zdůrazňovat, že z čím větší výšky skočíme naplacato, tím větší rána to je. Proto neboofujeme vysoké stupně a vodopády s nepropěněným dopadem, snadno bychom si mohli ublížit.Klíčová místa: poslední záběr, předklon při dopadu, rychlost.
Chyby: špatné načasovaní záběru, záklon při dopadu, špatná poloha těžiště při doskoku, která vede ke zvrhnutí.
Tipy: K boofu použijte hranu kamene, který tvoří stupeň, jako odrazovou rampu. Zkuste si boofovat každou vlnku či válec, který potkáte.
Průjezd válcem
Co se stane, když neboofnu a válec nepřeskočím? Nebo co dělat v případě, že to nejde? Přímou jízdou se rozjedeme kolmo na rozhraní mezi bílou a zelenou vodu. Těsně předtím, než tam dojedeme, dáme zesílený záběr od špičky a jdeme do předklonu. Pokud se jedná o opravdu velký/vysoký válec, složíme pádlo podél lodi, abychom co nejvíce zmenšili naši plochu. Předklon nám posune těžiště do přední části lodě a zároveň velmi sníží odpor plochy těla vůči vodě. Tím bychom měli zabránit zpětnému natažení do válce nebo přepadnutí přes záď kajaku. Jestliže jsme projeli, je ještě potřeba vypádlovat z oblasti, odkud se voda vrací. Opět zvolíme obyčejnou přímou jízdu. Rozhodně si budeme muset máknout.
Klíčová místa: poslední záběr, předklon při průjezdu, poloha pádla, rychlost.
Chyby: nevhodný úhel nájezdu, záklon a špatná poloha těžiště při průjezdu, která vede ke zpětnému natažení do válce, poloha pádla, která může vést ke ztrátě rychlosti.
Taktika jízdy ve skupině a záchrana
Ideální skupina na divokou řeku je čtyř až pětičlenná. Je to dostatečné množství lidí pro zajištění bezpečnosti a postavení efektivní záchrany, pokud narazíme na obtížná místa. V takto početné skupině bychom se měli bez problémů poskládat do vracáků, aniž bychom si navzájem překáželi. Zároveň máme přehled o celé skupině i v členitém terénu. Důležitým pravidlem je, že první a poslední jezdec by měli být nejzkušenější z celé skupiny. První vybírá cestu a volí bezpečná místa pro zastavení. Poslední jezdec hlídá skupinu, aby nikdo nezůstal pozadu. Nejslabší článek týmu by měl jet uprostřed skupiny. Další informace o jízdě ve skupině a o záchraně se dozvíte v Kajmanově článku na str. 54 - 55 a samozřejmě se je můžete dozvědět i ve výukovém filmu Na kajaku bezpečně a lehce.Vybavení
Nebudeme připomínat, že každý jezdec musí mít helmu, vestu a oblečení odpovídající vybranému úseku a roční době. Co však vzít s sebou do kajaku? Každá loď by měla být zajištěná proti potopení pomocí nafukovacích vaků ve špici i zádi. Dále je třeba mít vždy po ruce házecí pytlík s karabinou a nůž. Plochá smyce s karabinou může pomoci při přenášení, ale i v situacích, kdy je házečka příliš dlouhá. Dále je dobré mít s sebou dva prusíky, kladku a dvě další karabiny. Rozhodně bychom neměli zapomenout na mobilní telefon, který někdy může zachránit krizovou situaci na odlehlém místě. Náhradní skládací pádlo se opravdu hodí (jedno až dvě na skupinu bohatě vystačí). Každý by měl mít s sebou lékárničku, která je základně vybavena. Neměli bychom zapomenout na specifické zdravotní problémy, kterými někdo z nás může trpět; podle toho bychom lékárničku měli adekvátně doplnit.
Ke každé oblasti zmíněné v posledním dílu našeho seriálu by se daly popsat celé stohy papíru. My jsme zvolili velmi minimalistickou metodu, protože řada informací, pohybů a dovedností přijde až se získanými zkušenostmi. Doufáme, že seriál Na kajaku lehce a bezpečně vám byl přínosem a věříme, že i pro vás se pádlování stane něčím víc než jen sportem.
Placená inzerce:
Nafukovací kanoe přímo od firmy Gumotex.
V prvních dvou dílech našeho seriálu jsme si ukázali většinu záběrů na klidné vodě, přenesli jsme tuto dovednost na vodu proudící, umíme bezpečně najet do proudu a ...
Po prvním dílu, ve kterém jsme si ukázali všechny záběry na klidné vodě, se konečně dostaneme na řeku. Dnes si ukážeme, jak se na proudící vodě chovat. Je důležité umět ...
V novém seriálu se budeme věnovat technice jízdy na klidné i divoké vodě. Ukážeme si pohybové principy, které pomohou zlepšit techniku jízdy. Naučíme se záběrové ...
Aktualizováno: v internetové HYDROškole kanoistiky přibyla 3. lekce o náklonech a stabilitě.ANO pro CANOE aneb proč a jak jezdit dobře na kánoi. Škola jízdy na kánoi, ...
V diskusích nad články o výskytu nezkušených vodáků na poměrně obtížných řekách se dost často objevuje názor typu: „No, a kde se to mají naučit?“ Otázka se mi zdá ...
Na vodu už jezdím přes 10 let a úspěšně jsem překročil třicítku, což je jasný důkaz toho, že mám rozum a zbytečně neriskuju (tzn., že hodně přenáším). Poměrně záhy jsem ...
Vyrážíte s partou na vodu? Vedle plavek, pláštěnky a placatky s dobrou pálenkou by vám v batohu neměla chybět především kvalitně vybavená lékárnička. Poradíme vám, co je ...
Helix a bazén? Jak to jde dohromady? No, popravdě nejde. I když…, ale k tomu se dostaneme. Dnes bych se chtěl věnovat bazénové sezoně a trochu helixu, což je figura, ...
Kdy naposledy jste byli na vodě bez kamery, zrcadlovky, nebo alespoň jednoho gopra? Natáčení k světu peřejí již neodmyslitelně patří. Každý se v neděli rád pochlubí, co ...
O minulém víkendu vypouštěla vodní nádrž Lipno 6 kubíků a řada kajakářů se vydala na „malé Čerťáky“. Nechyběl mezi nimi ani singlíř Honza Choutka, který nám o tomto ...
Dlouhodobý nedostatek vody v Orlické přehradě vylákal řadu vodáků ke sjezdu řeky Vltavy jejím původním korytem. O svém prvosjezdu nám napsal Marek Šmíd.
HYDROmagazín bude mít od nového roku jiné jméno. Proč tomu tak je? A co tato změna přinese? Odpovědi najdete v dnešním článku.
Novinku Toro z dílny ZET Kayaks jsme očekávali velmi dlouho a samozřejmě jsme si ji ihned po vydání museli otestovat. Sepsání recenze lodi se ujal Kuba Suchý a pojďte se ...
Jak už jste se dočetli v minulém týdnu, HYDRO bude od příštího roku měnit své jméno na magazín Pádler. Letos ale ještě dojede pod svým zaběhnutým jménem a právě se vám ...
Na letošních Čerťácích jsem utopil při mém běžném focení téměř kompletní výbavu: tělo foťáku + 4 objektivy. Když jsem v servisu zmínil, že byla fototechnika zasažena ...
Střední Afrika. Řada z nás ani neví, jaké státy se v tomto regionu nacházejí. Arthur Sniegon se vydal na výpravu podél břehů Konga a Gabonu, jen sám s kolem a ...
Po loňském úspěchu rychlého „závodního“ kajaku 9R připravila Pyranha na letošní rok jeho větší verzi. Jak sám výrobce tvrdí nejedná se ale pouze o větší verzi, jedná se ...
HYDROmagazín bude mít od nového roku jiné jméno. Proč tomu tak je? A co tato změna přinese? Odpovědi najdete v dnešním článku.
Téměř všechna sportoviště v Brazilském Rio de Janeiro, která budou hostit příští rok olympijská klání, jsou připravena a postupně hostí testovací závody. Ty slouží ...
Střední Afrika. Řada z nás ani neví, jaké státy se v tomto regionu nacházejí. Arthur Sniegon se vydal na výpravu podél břehů Konga a Gabonu, jen sám s kolem a ...
Dlouhodobý nedostatek vody v Orlické přehradě vylákal řadu vodáků ke sjezdu řeky Vltavy jejím původním korytem. O svém prvosjezdu nám napsal Marek Šmíd.
Kdy naposledy jste byli na vodě bez kamery, zrcadlovky, nebo alespoň jednoho gopra? Natáčení k světu peřejí již neodmyslitelně patří. Každý se v neděli rád pochlubí, co ...
Před mnoha lety, daleko od nás, žil vysoko v horách obrovský drak. Hory pro něj přestaly být dobrým domovem, a tak se jednoho krásného dne vydal na cestu k moři. ...
V úterý 17. listopadu se již po 9. opět konala tradiční seakajaková jízda Praha - Mělník organizovaná prodejnou HG sport. Lehce po 8. hodině ranní vyplulo zhruba 50 ...