Obec Želiv na Vysočině nebyla mezi vodáky neznámým pojmem ani před tím, než se tam vybudovala USD. TJ Sokol Žižkov tam od roku 1968 pořádal pod přehradou na říčce Želivce slalomové závody, kterých se účastnily i početné výpravy zahraničních vodáků. O velikosti závodů svědčí fakt, že za den se uskutečnilo na 800 startů a poslední slalomáři dojížděli do cíle až v pozdních večerních hodinách. „Duší celé akce byl Tonda Pípal, kterému pochopitelně nemohlo uniknout, že se v roce 1972 začala stavět na nedaleké říčce Trnávka přehrada,“ vzpomíná Honza Mašek, bývalý předseda TJ Sokol Žižkov. „Tyto přehrady se budovaly na všech přítocích Želivky, aby zachytávaly bahno, které by znečistilo vodu v přehradě Želiv, zásobárně vody pro Prahu.“
Při večerní merendě po závodech se u jednoho stolu sešel Tonda s partičkou stavbyvedoucích z Metrostavu a řeč přišla i na právě stavěnou přehradu. „Hele, chlapi, a nemohli byste nám tam pod přehradou postavit pořádnej slalomovej kanál?“ „Jasně, mohli! Není problém, my ti tu dráhu Tondo postavíme, pane vrchní, ještě jednu rundu!“ Tak nějak asi mohl probíhat rozhovor v hospodě, ovšem na rozdíl od jiných velkohubých hospodských prohlášení se toto podařilo opravdu realizovat. K prosazení myšlenky na USD pomohly mimo jiné i tehdejší úspěchy našich slalomářů, kteří tvořili světovou špičku a byli našimi nejúspěšnějšími sportovci co se týče medailí z MS či OH.
Zajímavé bylo podle Maška i vymýšlení, jak bude kanál vypadat. „Při projektování dráhy odvedl spoustu práce Jaroslav Pollert se svými žáky na ČVUT, kteří dokonce postavili model veliký kolem pěti metrů, do kterého se pouštěla voda, a zkoumalo se tak její chování u jednotlivých překážek,“ doplňuje Honza Mašek. Výsledkem byl kanál 600 metrů dlouhý, se spádem 12 metrů, kterým protéká 12 kubíků vody. Hloubka se pohybuje mezi 0,9 až 1,3 m a k dispozici jsou dva nasedací bazény – nahoře a uprostřed – a jeden vysedací dole pod kanálem. Obtížnost je udávána jako WW IV–V. Právě parametry dráhy jsou podle Maška světovým unikátem: „Jedná se o nejdelší kanál s největším spádem na světě, což už asi dneska těžko někdo překoná.“
Po proběhnutí všech povolovacích a schvalovacích procedur se začalo stavět v roce 1979 a o pět let později bylo dílo hotovo. Oproti původním předpokladům ale nebyl kanál vodáky přijat tak nadšeně, jak se očekávalo. Důvodem byly překážky, které tvořily pouze betonové prahy na dně a betonové bloky zasahující do kanálu. Voda měla rychlý spád s minimem vracáků, a tak se hledaly další varianty jak situaci řešit.
Volba padla na vaky naplněné vodou, ovšem ani to se neosvědčilo jako optimální řešení. Padaly za oběť řádění vandalů, kteří je propichovali, nebo se prodřely o beton. Přibyly pneumatiky naplněné betonem, ale ty se zase ukázaly jako nebezpečné pro závodníky. Trnávka dlouho nebyla mezi slalomáři oblíbená, jezdili tam neradi a obvykle jenom nejnutnější počet jízd, tréninky raději vynechávali. Důvodem byla právě nepříliš bezpečná trať, několikrát zůstal jezdec zaklíněn pod vodou přimáčknut na překážku z pneumatik. Ideálním východiskem se nakonec ukázala železná vrata vyplněná dřevěnými prkny, přivázaná ke dnu a stěnám kanálu.
Mezi velké nevýhody Trnávky patří omezené množství vody. Přehrada má totiž v první řadě rekreační funkci a v posledních pěti letech se musí brát ohled i na hydroelektrárnu. K dispozici je pouze 80 cm hladiny vody v přehradě, což dá 26 hodin pro využití kanálu. Uvažovalo se i o stavbě přečerpávací nádrže, aby se do přehrady vracela část vody, ale k realizaci bohužel nikdy nedošlo.
Dříve bylo možné se v případě dostatečného vodního stavu domluvit s hrázným na nějakém mimořádném puštění vody, dnes jsou už všechna data přenášena on-line do dispečinku a nějaké pouštění vody mimo plán není možné.
Kanál na Trnávce využívali dlouhá léta pouze slalomáři, až ho v roce 1995 „objevili“ raftaři z oddílu RK Stan, kteří tu uspořádali první závody čtyřek. Pro většinu raftařů, rekrutujících se tehdy z řad vodáků – turistů, byla Trnávka velkou výzvou, dojet bez vykoupání do cíle bylo pro řadu posádek hlavním úkolem dne a projet všechny branky znamenalo automaticky umístění v horní části výsledkové listiny. Záchranáři byli v plné permanenci zejména při startu druhé části závodního pole, kde plavala pomalu každá druhá posádka.
O tom, jak šel rafting nahoru, svědčí i fakt, že dnes se na Trnávce jezdí závody juniorů. Každý rok se pořadatelé snaží vymyslet složitější brankové kombinace, které dnes zvládají projet i posádky druhého výkonnostního sledu.
„Raftaři z RK Stanu znamenali pro kanál záchranu, protože slalomářů v Sokole nebylo tolik, aby se dokázali o kanál postarat,“ říká Mašek. Svůj díl práce si každoročně žádá udržování dřevěných výplní překážek, natírání jejich kovových rámů, natírání zábradlí kolem dráhy a další činnosti. Kvůli omezenému množství vody je ekonomický potenciál Trnávky značně omezen. Zatímco například na dráhu v australském Sydney, postavenou pro OH, se slalomáři pomalu nemají šanci dostat kvůli návalu komerčního raftingu, Trnávka bohužel podobné využití neumožňuje.
Při tréninkových víkendech, které pořádají raftaři z RK Stanu pro všechny vodáky, se na Trnávku v posledních letech vydává stále více „kyblíkářů“ na plastových lodích. Naopak asi navždy bude Trnávka absentovat v kalendáři rodeistů, kterým tu chybí optimální playspot. Závěrečný skok na konci kanálu, vysoký 1,3 m, který byl vybudován pro navýšení hladiny cílové rovinky pro slalomové závody, sice nabízí velký válec, ale pro potřeby rodea na divoké vodě není vyhovující. Voda totiž padá z velké výšky a zařezává se do spodní hladiny, kde vzniká nekontrolovatelně pulsující voda, která při nájezdu nedovoluje udělat jakoukoli rodeovou figuru.
Článek vyšel v HYDROmagazínu 3/2010.
Raftové mistrovství světa se letos koná v Kostarice na Pacuare River. MS dospělých na R6 bude 5. – 10. října a junioři budou bojovat o cenné medaile 13. – 17. října. O ...
Už 5. ročník závodu X-trial ATEX proběhne dne 17.7.2010 ve sportovním areálu SK Ujčov. Štafetový závod tříčlenných družstev má letos dvě kategorie: běh – kajak – kolo ...
V neděli 6. června proběhlo první letošní splutí Jihlávky. Obvyklé potíže s nedostatkem vody se zvrátily v opak. Průtok byl před akcí přiškrcen z dvaceti na patnáct ...
Zdravím všechny vodáky a předkládám nabídku pro zpestření vodáckého jídelníčku od nás z Vysočiny. Jedná se o říčku, která je sice sjízdná jen ve velmi omezeně, buď po ...
Jistě velmi známým a často splouvaným úsekem řeky Doubravy je část od pařížovské přehrady do Ronova nad Doubravou či Žlebů (viz průvodce 2/2006). Nás ale teď bude ...
Dnes vám přinášíme tragickou a smutnou zprávu, která patři spíše do vodácké černé kroniky. Velká nehoda otřásla v noci z pátku 6.2. na sobotu 7.2. vodáckým klubem SK ...
Letošní extrémní závod štafet byl podobný jako ten loňský. Fantastické počasí s teplotou přes dvacet stupňů, silná konkurence s řadou reprezentantů a znovu přepsané ...
V již tradičním termínu, v sobotu 20. října, proběhne Pražský Podzimní Bazar Vodáckého Vybavení v prostorách firmy Boatpark. Začátek akce je v 9 hodin na naší adrese ...
Klub vodáků Karlovy Vary pořádá letos 15.října 2012 už 63. ročník závodu Napříč Karlovými Vary. Trasa závodu z Březové do Karlových Var je 7,5 km dlouhá a obtížnost je ...
22. – 23. září 2012 se sejdou vodáci na Pyranha Cupu ČPV Hamerský potok. Trasa závodu je stále stejná. Pojede se z Malého Ratmírova do Jindřiše, což je 9 km s šesti ...
Už 14. října se koná sraz a sjezd podzimní Dakotou a Vlčím dolem. Trať splutí z Vavřince do Toušic je dlouhá 16 km, není vhodná pro otevřené lodě a zcela je vyloučena ...
Říká se tomu pokrok a nemůžu říct, že bych z něj byl zrovna nadšenej – stavbaři s koncem vodácké sezony konečně dojebali šlajsnu u Jelení lávky v Českém Krumlově. A ...
Na jaře se mě Panda zeptal, jestli nechci jet o prázdninách na vodu do Norska. Jelikož jsem svoji slalomovou „kariéru“ už pověsila na hřebík, ochotně jsem souhlasila. ...
Registrace jede v plném proudu již od středy. Tréninky proběhly podle předpokladů občas i s odřenými prsty. Fotbalové hřiště v Loučovicích se plní závodníky a kajakáři. ...
České týmy obsadily kompletní amatérské stupně vítězů. Českým profitýmům útok na stupně vítězů v extrémním závodu čtyřčlenných štafet Dolomitenmann nevyšel. Nejlépe si ...
Pojďte prozkoumat skutečně existující místa po kterých se toulali hlavní hrdinové slavného filmu Cesta do pravěku společně s chlupatými mamuty, šavlozubými tygry, ...
Říká se tomu pokrok a nemůžu říct, že bych z něj byl zrovna nadšenej – stavbaři s koncem vodácké sezony konečně dojebali šlajsnu u Jelení lávky v Českém Krumlově. A ...
Už 14. října se koná sraz a sjezd podzimní Dakotou a Vlčím dolem. Trať splutí z Vavřince do Toušic je dlouhá 16 km, není vhodná pro otevřené lodě a zcela je vyloučena ...
Klub vodáků Karlovy Vary pořádá letos 15.října 2012 už 63. ročník závodu Napříč Karlovými Vary. Trasa závodu z Březové do Karlových Var je 7,5 km dlouhá a obtížnost je ...
Přípravu letošního 63. ročníku závodu na Teplé dlouho dopředu trápilo viditelné sucho na Karlovarsku, což se sebou neslo obavy, zda se akce uskuteční v plné míře a tak ...
Na jaře se mě Panda zeptal, jestli nechci jet o prázdninách na vodu do Norska. Jelikož jsem svoji slalomovou „kariéru“ už pověsila na hřebík, ochotně jsem souhlasila. ...
Pirate-production team vás zve na víkendový YOUNGSTERS CAMP v pražské Toji, na kurz pro začínající kajakáře. Neváhejte a přijeďte. Základy pádlování i složité nájezdy a ...
Stejně jako v minulých letech vás zveme na 28. září na největší pražskou vodáckou událost pro veřejnost: závod „Napříč Prahou – přes tři jezy“. Akci již více než ...
V sobotu 22. září se i přes nepřízeň počasí konal druhý ročník Sázavského Samba Maratonu – amatérského vytrvalostního závodu v otevřených plastových kanoích. Závod byl ...