Slavný krumlovský jez... tentokrát očima vodáka

Šťovík, známý cestovatel, spisovatel, vodák a v neposlední řadě i jeden ze spoluautorů HYDROmagazínu, se na konci srpna stal ještě o něco slavnějším. Ne, že by zrovna vykonal něco mimořádně významného, jen měl to "štěstí", že se dostal do hledáčku redaktorů rubriky cestování na našem oblíbeném serveru idnes.cz. Ten totiž nedávno vyprodukoval další ze série svých "perlivých" článků na téma vodáctví a fotky Šťovíka a jeho kamarádů na jezu Jelení lávka text článku ilustrovaly. I nedalo mu to a napsal svůj názor na věc, který již ale redakce idnes.cz nepovažovala za vhodné uveřejnit. Činíme tak proto zde.
 

3.9.2010 | Turistika | Šťovik | čteno: 4535× | komentářů 27

Rubrika HYDROakce

Vše o vodáckých akcích v Česku, ale i jinde v Evropě se dozvíte v nové rubrice HYDROakce. Všechna splutí, setkání nebo soutěže, které Vy pořádáte pro ostatní vodáky by neměla chybět na HYDROstránkách. Dejte proto včas vědět, pozvěte ostatní pádlisty anebo napište, jak se ta Vaše HYDROakce vydařila.

HYDROtip

Vodácké půjčovny - půjčovny lodí přehledně a s hodnocením.

Starý HYDROweb
HYDRO - RSS kanál a ATOM
Přehled vodáckého vybavení
Facebook

Vodní stavy
, hladina Vltavy
Aktuální stavy a průtoky v ČR
šíření poplašné zprávy

Není zde nějaký právník, který by formálně správně obvinil redakci I-děsu ze šíření poplašné zprávy? Případně z podílu na ohrožení životů, zdraví a majetku?

3.9.2010 | autor: Střelec | e-mail: Strelec.M.Pzavseznam.cz
přenáška

Teda letos jsem přistával a odrážel na místě, kde končí přenáška a nic zvláštního to nedělalo. Za slušnýho počátečně letního průtoku.

3.9.2010 | autor: Chobotnice | e-mail: janbastazavemail.cz
Jelení lávka

Problém který nastal po rekonstrukci je ten, že se tento jez stal "nudný" a při případným převržení se u navigace blbje vylévá, kvůli ostrým šutrům podél ni. Bohužel všichni klienti s kterýma jsem tam letos byl mají Jelenku zafixovanou jako Top, takže jim je těžké vysvětlit, že si daleko lépe zablbnou na Liře, a pak jsou zklamaní.A další rekonstrukce + zvýšení bezpečnosti? To už tam mohou udělat rovnou kolotoč a tahat lodě dokolečka s umnělíma vlnkama a pod dohledem HZS.

3.9.2010 | autor: Kačer | e-mail: kacerzavseakayaker.cz
Průtok?

Ahoj Šťovíku, kolik je kubíků na těch fotkách? Já jsem tam nahnal děcka při 20, aby jezdily zespodu do šlajsny, ale fungovalo to přesně naopak, u jezu nebyl vracák a nešlo to vypádlovat nahoru, na druhé straně byly šutry, mimo proudnici, ale pro přejezdy zavazely. Jen FYI, přes ruku deblíř nic jezdit nemusí, zadák může přitáhnout.
Jinak s tebou zcela souhlasím, nejsledovanější média si vyberou vždycky nějaké autory, kteří naprosto nechápou, o co jde.

3.9.2010 | autor: Lubor | e-mail: wwzavww.ww
re: průtok

Ahoj Lubore,průtok na fotkách je něco přes dvacet kyblíků. Byl jsem tam letod i při jednatřiceti, jez se choval velmi podobně, jen vracák byl ještě menší, proud rychlejší a před zdí nebyla zachytávací linie kamenů. Děkuji z I, ale nechám háčky u přesručního závěsu.

3.9.2010 | autor: Jan šťovíček | e-mail: arctoszavemail.cz
OK

OK, dík, nemyslel jsem tvoje háčky, to bych si nedovolil tě při tvých zkušenostech poučovat, jak to máte jezdit, ale myslel jsem, že to pro ty letňáky není nezbytný to umět :-)

3.9.2010 | autor: Lubor | e-mail: wwzavww.ww
prima článek

Děkuji za fundovaný článek o krumlovském jezu. Kéž by se podle něj řídili ti, kteří plánují další úpravy jezu nebo podjezí. Doufám, že se na jezu nic zásadního už měnit nebude.

4.9.2010 | autor: Jarda | e-mail: kolobeh.cbzavcentrum.cz
Vracák

Omg... Tak pod jezem se odstraní kameny, a místo aby vodohospodáři od vodáků sklidili pochvalu, idnes vymýšlí takovéhle články. To si zas nějaký "masňák" stěžoval a sám ani neumí plavat... U nás ve Štěkni na Otavě je silný vracák od nepaměti a naopak díky němu má jez mnohem větší kouzlo... Masňáci na vodu nepatří! Díky za tento článek!

4.9.2010 | autor: Qendorf | e-mail: qendorfzavgmai.com
Potvrzuji

Potvrzuju obsah Šťovíkovo článku, při dvaceti kubíkách je pod jezem past na ty, co to přenesou. Singlující turista s naloženým deblem, potažmo s děckem na háčku nemá šanci se zpod jezu dostat - vcucne ho to do zabaláku a dál pokračuje kýlem nahoru. A když plave, nemá s naloženou lodí šanci zastavit dřív, jak pod mostem, protože nedosáhne na dno. Celá slavná úprava vypadá na typickou past na peníze, kterou si přes spřáteléné firmy vyrobil nějaký radní. Když k tomu přidám zákaz přenášení lodí Myší dírou (cedule jsou z obou stran), vypadá to na pěknou všivárnu.

6.9.2010 | autor: Střelec | e-mail: Strelec.M.Pzavseznam.cz
Kdy to bylo nejobtiznejsi?

Naprosty souhlas s autorem. Jen bych pripomenul, ze na te ilustracni fotce iDnesu se ti dva lempli evidentne praskli pri najizdeni z vracaku, na lemplovitost usuzuji z toho, jak se chytaji bortu. Co ten jez pamatuji, cca od prvni poloviny 80. let, tak nejobtiznejsi byl asi v prvni pulce 90. let, kdy si tam mistni vodaci udelali vetsi cvicnou vlnu tim, ze konec popusti zuzili prkny. Ten kohout byl opravdu impozantni a neslo se mu vyhnout tim, ze by jej clovek objek tesne kolem prave ci leve kozy. Ostatne tohle jsme uz psal na raft.cz I kdyz ta prkna zmizela, tak to byl porad docela narocny jez diky vlne, ktera zalevala laminatky a hnala je na kamen uprostred proudnice, o ktery se omotovaly a lamaly, jak pise i autor clanku. Naopak naprosto zoufaly byl ten jez predloni a jeste par let zpatky, kdyz byla hladina snizena odvodem vody ma mlynske kolo, odhaduji pro pobaveni turistu. To soupani zadkem v polosuche slajsne bylo frustrujici. Lonske jezdeni levou slajsnou bylo naopak velmi povedene a tem 90. letum se to prinejmensim vyrovnalo. I letos po navratu do prave slajsny to byl skvely jez. Tezko lze zabranit, aby ho vdohospodari modernizovali, ale souhlasim s autorem, ze zminovat pritom ohledy na bezpecnost vodaku je trapne. Povazuji to za ulet autorky dlanku na iDnesu. I ona ale uvadi, ze hlavnim duvodem ma byt moznost cele teleso jezu sklopit a zvysenim prutocnosti ochranit histricky stred mesta pred povodni podobne te z roku 2002.

6.9.2010 | autor: Ivan Vareka | e-mail: ivanvarekazavseznam.cz
Zdravim do Stekne

Steken je skvela. Nikdy nezapomenu, jak jsem se prasknul pri skakani bokem :-D

6.9.2010 | autor: Ivan Vareka | e-mail: ivanvarekazavseznam.cz
Jeste k te bezpecnosti

Jak jsme vyrozumel z clanku na iDnes, tak ma byt vybudovan rybi prechod, ktery bude soucasne slouzit jako slajsna pro vodaky.
Tezko lze odhadnout konkretni provedeni z tohoto velmi strucneho popisu. Ale pokud to bude neco pododneho tomu co je na Ohri pod Loktem, tak az se jim tam nahrnou ty prazdninove davy, tak si muzou u Jeleni lavky rovnou zridit polni sadrovnu na polamane nohy a ruce. Nahradit soucasnou hladkou slajsnu rybim prechodem s hlubokymi stupni mi jako prispevek k vetsi bezpecnosti nepripada.

6.9.2010 | autor: Ivan Vareka | e-mail: ivanvarekazavseznam.cz
Šťovíku, děkujeme

Ahoj, rád bych Šťovíkovi poděkoval, že měl tu trpělivost velice hezky napsat do redakce Idnesu a osvětlit jim vodáckou problematiku. Jistě by bylo moc zajímavé se dostat k následné odpovědi, pokud nějaká bude(?).
Ivan Vareka: ti dva "lempli", co se tam práskli a drží se za bort se drží ve chvíli, kdy mi to přijde naprosto přirozené. Přeci jen, když už jsem ve vodě nebo vím, že tam jsem, tak krom záchrany života svého dbám na záchranu materiálu. To je jeden pohled na věc. Zdá se mi také velice přirozené, že se člověk chytne lodi, coby plováku, protředku k usnadnění udržení se nad hladinou. Možná to zní jako blbost, ale pojďmě si to vyzkoušet, kdo se kdy v jaký moment chytá lodi.

6.9.2010 | autor: Wikk | e-mail: wikkzavsathava.cz
Re: Wikk

Ahoj, ja si pamatuju jak jsme na laminatovy vydre vjeli pod lirou do pravyho vracaku a vinou nedostatecnyho naklonu se zacala lod preklapet... Bortu jsem se nechytil, naopak jsem byl hodne rychle z lodi, tak rychle, ze hackova zustala sedet v poloprazdny kene pekne v suchu.

6.9.2010 | autor: J.J. | e-mail: sm1thzavseynam.cy
Kdy lézt z lodi

no s tím chytáním lodi je to naprostý omyl - díky ale za myšlenku, napíšu to do HYDROškoly. Ani by mě napadlo, že někomu by se to mohlo zdát v pořádku.

6.9.2010 | autor: Lubor | e-mail: wwzavww.ww
Retardéra??? !!! ???

Lidi, pozor, z toho by taky mohla být 2 metry široká retardéra. Nemůže někdo z místních něco zjistit? Co Ešusova akce hlídání stavebních úřadů a vstupování do stavebních řízení? Divadlu na Jelení Lávce neholduju, ale přesto by mi tohoto letňácko-vodácko-exhibičního úkazu a jedné z atrakcí Krumlova bylo líto, kdyby to tak zprasili.

6.9.2010 | autor: Lubor | e-mail: wwzavww.ww
kontakt na ...

... M.Poláčka, který za Povodí komentoval v článku iDnesu úpravy krumlovského jezu je
polacek(zavinac)pvl.cz

Pevně věřím, že dotazy ohledně jezu budou četné, leč korektní a na úrovni :-)

7.9.2010 | autor: kmochacek | e-mail: xkrej01zavseznam.cz
Na úrovni?

Po tom, co jsem tam o víkendu viděl, by měla dotazy klást v první řadě hospodářská kriminálka - nejen "na úrovni" povodí, ale i na radnici a v dodavatelských firmách, pak by se měl ptát ještě soud. Deset let v gulagu je za to nadělení málo - úpravy, které potřebují další úpravy si nic lepšího nezaslouží....

7.9.2010 | autor: Střelec | e-mail: Strelec.M.Pzavseznam.cz
Re: Wikk - chytani se bortu

Pokud uz lezes z lodi, tak nic proti chytani se bortu, zvlaste kdyz v te lodi klecis. Nicmene novacci a lempli se reflexne chytaji bortu jako prvni reakci na problem, s podvedomou blahvovou predstavou, ze tim lod stabilizuji, coz se jim muze povest jen stastnou nahodou, ktera mne osobne vzdy a znovu prekvapi, kdyz ty jejich psi kusy na jezu pozoruji. Pravdepodobnejsi ale je, ze toho pulekysmaka uspesne dokonci a tu lod nad sebou zaklapnou jako viko od rakve, pricemz do posledni chvile krecovite sviraji bort lodi, jako ten jizansky general satek od nevesty, jak se pravi v oblibene vodacke odrhovacce. Sikovny novacek ten "chytaci reflex" po par neuspesich opusti a prejde na to, co mu muze opravdu pomoci, tj. drzi pevne padlo OBEMA rukama a do posledni chvile se snazit lod stabilizovat zaberem ci alespon oprenim listu o hladinu vcetne naklonu trupu na opacnou stranu, nez se lod prevraci. Pokud se presto prevrhne, jde ke dnu se cti. Lempl na to neprijde nikdy a poznamkam okolostojicich vodaku se zurive brani a tvrdi, ze on prece padlo nepoustel a je ochoten se prit donekonecna. Po shlednuti usvedcujici fotografie ci videa se pak nesmirne divi, protoze si svoji chybnou reakci vubec neuvedomil. Co se tyka inkriminovane fotografie, tak bych to drzeni bortu pochopil, kdyby v te lodi kleceli a snazili se vyprostit nohy zpod sedacek a nerozbit si hlavu o sutry na dne. Pokud sedeli, tak by mel byt alespon jeden z nich jeste zalomeny pres levy bort s padlem drzenym obema rukama a snazit se, byt jiz marne, tu lod vyrovnat. Ale za ta leta jsem uz podobnych cvaknuti pri najezdu z vracaku do proudu videl prinejmensim desitky, takze si troufam tipovat, ze tam sedeli, tezce podcenili naklon a okamzite chnapli po levem bortu. Pokud se mylim, tak se jim za to oznaceni omlouvam.

7.9.2010 | autor: Ivan vareka | e-mail: ivanvarekazavseznam.cz
K zachrane materialu

Jeste k argumentu, ze chytani se bortu lodi je vlastne snaha o zachranu materialu. No nekomu to tak muze pripadat, jenze je to dalsi nesmysl. Lod se v zadnem pripade nechyta za bort, ale oba, nyni jiz plavci, ji chytaji za JEDNU spici, a to za tu, která je výše proti proudu. Tak se lod dostane dlouhou osou do osy proudnice a klade nejmensi odpor. Pokud nekdo drzi lod za bort, nebo dokone kazdy za jinou spici vicemene kolmo na proud, tak na vlastni kuzi pozna, co je to sila vody. Pravdou je, ze na brehu to muzete lidem rikat treba 100x, ale jak se prevrati, tak nejmene 3/4 to stejne udelalji spatne, alespon napoprve. Ale kazdy nejak zacinal, ja jsem tahle na sve prvni vode s kamaradem ryl patama koryto prudkeho nahonu na elektrarnu dobre 15 metru, oba jsme drzeli lod za bort zhruba ve stredu. Nastesti to koryto bylo uzke a v zatacce nas to hodilo na zed.

7.9.2010 | autor: Ivan vareka | e-mail: ivanvarekazavseznam.cz
Ahoj Ivane

Plny souhlas, jen vlastni zkusenost: mnohem lepe se lod chyta za bort nez za ucho na konci, ovsem samozrejme za bort na zadi/pridi. Vetsinou je to tak ze po prevrvnuti/vystoupeni z lodi opravdu chytam bort na nejblizsim miste aby mi lod neuplavala(ale az kdyz jsem ve vode) a nechavam si ji v ruce proklouznout abych se dostal k "hornimu" konci. Co se tyce kajaku tak jsem to pri kryse resil obdobne, pac snaha nahmatat v nejake pereji oko vetsinou vedla k proklouznuti lode a jejimu osamocenemu vyletu po proudu dolu...

7.9.2010 | autor: J.J. | e-mail: sm1thzavseynam.cy
Re: sm1th

Dik za pripomenuti, mas pravdu, uz nejakou dobu se mi nepodarilo se cvaknout, takze jsme na tenhle figl zapomnel. To co popisujes se ale dela az kdyz je clovek ve vode, ne kdyz se pravraci, a za ten bort se od nechyta, ale klouzes po nem rukou az se dostanes k te spici. Do kajaku ci z kajaku uz jsme se najkou dobu nesoukal :-) Nicmene kdyz chytis kajak za okraj diry, tak ho obvykle nadzvednes a tim vypustis vzduch co je uvnitr a natece ti tam vic vody, takze se pak vic nadres a take lod dostava vic zabrat na sutrech, i kdyz u plastaku uz to tak neboli. Ale samozrejme jak kde - na Vltave mezi Vysakem a Borsovem muzes nechat uplavat vsechno, vzdy je pobliz nekdo, kdo to vytahne za tebe, i kdyz je ostuda nechat si uplavat padlo. Na rychlejsi a hlubsi vode zalezi na konkretni situaci.

7.9.2010 | autor: Ivan Vareka | e-mail: ivanvarekazavseznam.cz
Re: Ivan

Jo jo, ja vzdycky rikal ze plavani je vetsi veda nez samotny padlovani... Co se tyce toho kajaku tak nenadzvedavat, bohuzel to divocejsi voda zvladne sama zaplnit cely vnitrek (je dobre miti vyvakovano). Padlo mi uplavolo prvni ted v norsku, a rozhodne to nebylo jako pod zlatou korunou...

7.9.2010 | autor: J.J. | e-mail: sm1thzavseynam.cy
Aktualni foto z Krumlova :)

Nečetl jsem všechny komentáře, ale nutno říci, že to tam vypadá takto (2.9.2010):
http://ww8.cz/web/?p=1594

16 lodí, 50% umrtnost. Nikdo si nestezoval.
Jo a kdyz tam v cervnu teklo 35 kubíků, to byla jiná. Ale to jsme se Stovikem vcera probirali po telefonu. :)

7.9.2010 | autor: Pítrs | e-mail: petrzavww8.cz
RE:Ivan

Vsadil bych se, že klečeli-ale pro zajímavost se jich zeptám a dám vědět..

8.9.2010 | autor: Séma | e-mail: Semeckyzavemail.cz
Pochvala hackovi z tehle fotky


http://ww8.cz/web/?p=1594&nggpage=5

:-)

9.9.2010 | autor: Ivan Vareka | e-mail: ivanvarekazavseznam.cz
Takze znovu

Pochvala skvele bojujicimu hackovi z fotky 14 a 15 v 5. serii :-)

http://ww8.cz/web/?p=1594&nggpage=5

9.9.2010 | autor: Ivan Vareka | e-mail: ivanvarekazavseznam.cz

Nově v HYDROfóru

před 7 dny - Eskymování v Uherském Brodě.
Podařilo se mi vyjednat pro kajakáře, kteří ...
před 7 dny - nosič na seakayak THULE 874
Zbavuju se nového nepoužitého nosiče na seakayak ...
před 10 dny - Parťák na pádlování na Novém ...
Ahoj, s přítelkyní se couráme po Novém Zélandu. ...
před 15 dny - Suché kalhoty
Ahoj,od čeho je ten lacl mokrý, když se tam ...
před 16 dny - Suché kalhoty
Ja v nich plaval nekolikrat a dobry. Propojeno s ...
před 16 dny - Suché kalhoty
Ale plavou :-)
před 19 dny - Odřený kajak Barum
Reakce na 7 let starou diskusi. Já myslím, že ...
před 20 dny - Odřený kajak Barum
Ahoj, pokud závada je v ploše, tak je to ještě ...
před 21 dny - Odřený kajak Barum
My jsme ho meli na chalupe pres 30 let a presne ...
před 22 dny - Suché kalhoty
http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.arm...
před 24 dny - Suché kalhoty
Mám ty Snappy od Hajka a v pohodě. Labyrint pasu, ...
před 25 dny - Suché kalhoty
to bude asi ten problém , ty co jsou ochotni ...

Bazar

včera - Duem Duem freestyle vesta
Nova vesta Duem freestyle vel XL. Vesta je uplne ...
před 2 dny - ZEBEC 390R
Raft ZEBEC 390R Raft je nový nikdy nepoužitý ...
před 3 dny - Gumotex Nafukovací kanoe ...
Prodám nafukovací kanoe Orinoco, stáří 5 let.
před 3 dny - Zet Raptor
Prodám kajak ZET Raptor, modrá barva, sezonu ...
před 3 dny - Dragorossi Mafia Dragorossi ...
Prodám creekovku v dobrém stavu 2 sezony jetá, ...
před 4 dny - železný Bobr
Prodám kajak Bobr ježdění prakticky pouze na ...
před 5 dny - SQ NOAH Plus Kajakářský ...
Prodám univerzální kajak SQ Noah Plus, délka 3m, ...
před 6 dny - Hiko Vesta Hiko Claret
Fungl nova vesta Hiko Claret, vel L/XL, plus ...
před 7 dny - Dragorossi Pintail 7.2
Prodám mírně jetý playboat v super stavu (jen ...
před 8 dny - wavesport project 52 ...
jedna z nejpovedenejsich rodeovek ve zluty barve ...
před 8 dny - wavesport habitat 80 ...
habous v cerveny barve vytecna rychla krikovka v ...
před 10 dny - Struer jezerní kajak
Prodám nový jezerní laminátový kajak Struer s ...
Toplist
pohora.cz