Čas od času se asi nevyhneme tomu, že v nafukovací kánoi, kajaku, nebo i raftu z moderních a odolných materiálů najdeme díru. Aby plavidlo dál sloužilo, jak má, nezbude než díru zalepit. Jak na to?
Příčiny poškození vzduchové komory mohou být různé:Postup a zásady při provádění oprav
Chceme-li při lepení kontaktním lepidlem dosáhnout přijatelného výsledku, je třeba dodržovat několik obecných zásad:
- vysušit vodu, očistit, odmastit, odstranit zbytky starého lepidla
- odrásat vnější materiál (hypalon/chloropren)
- nebo provést penetraci textilního povrchu (materiál LitePack apod.)
- správně zvolit velikost a materiál záplaty (přesah okraje min. o 2 cm)
- dodržet postupy lepení specifické pro dané lepidlo uvedené v návodu
Pozor na bezpečnost práce – všechna lepidla jsou hořlaviny 1. třídy, a tvrdidla jsou navíc zdraví škodlivá!
Opravy na cestách
Probíhají většinou v provizorních podmínkách. Zalepit je možné takřka vše, záleží na šikovnosti a materiálu, který máme k dispozici. Vhodné je mít minimálně malou cestovní sadu ve vodotěsném obalu, pro větší výpravu nebo raftový zájezd se už vyplatí malá plechovka s lepidlem a větší kus materiálu na záplaty. Pro tento případ jsou vhodná univerzální jednosložková lepidla v tubě. Záplatu vyřízneme nožem, lepidlo se dá nanést naplocho seřezaným klacíkem, kouskem kartonu apod. Na zaválení postačí lahev od piva, benzinu do vařiče, termoska, konzerva nebo i oválný kámen. Vše je otázka schopnosti improvizovat za daných podmínek. Existují i „flastry“ – samolepicí polyuretanové fólie. Jsou dostatečně pevné a drží vzduch, bohužel u nás nejsou zatím k dostání. Takto provedené opravy je dobré po návratu znovu opravit v dílenských podmínkách nebo v autorizovaném servisu.
Opravy „home made“
Ne vždy je nutné s každou maličkostí běžet do specializované opravny – s trochou zručnosti a základním vybavením můžeme ušetřit čas (v sezoně jsou opravny nabité) a samozřejmě i nějakou tu korunu. Bonusem jsou získané zkušenosti, které se hodí při nutných opravách na cestách.
Co potřebujeme?
Kromě vhodného, většinou dvousložkového lepidla a materiálu na záplaty to bude aceton na odmaštění lepených ploch, dále smirek na zdrsnění (vyžaduje Hypalon), plochý štětec šíře 2 – 3 cm, nádobku na míchání lepidla, váhu, malý kovový nebo gumový váleček a knihařskou kostku.
Dobrá příprava – polovina úspěchu
Pracujeme na rovném podkladu, srovnáme si vrstvy materiálu. Delší řezy můžeme zevnitř pomocně podlepit lepicí páskou (tessa, duck tape), aby se nám hrany neposunovaly a abychom si neslepili komoru uvnitř (zejm. u PVC). Vhodné je lepit záplatu ve dvou vrstvách. Na první vrstvu stačí materiál nižší gramáže. Finální záplata by měla být shodná se základním materiálem člunu a měla by přesahovat obvod předchozí záplaty cca o 2 cm. Rohy záplaty zakulaťte – ostrý růžek se snáze odchlípne. Zásady lepení jsou popsány v rámečku.
Nalepit, přitlačit
Záplatu vždy po nalepení zaválíme válečkem, abychom ji přitlačili a vytěsnili případné vzduchové bubliny. U dvou a vícevrstvých záplat provádíme tzv. kostkování, kdy knihařskou kostkou objedeme hranu spodní záplaty. Pokud není lepený spoj v tahu, není potřeba záplatu dále zatěžovat závažím nebo svorkovat. Po 24 hodinách je člun schopen provozu, při použití chloroprenových lepidel je dobré počkat min. 48 hodin.
Tipy a triky
Přeschlé lepidlo můžeme znovu aktivovat. Buď teplem (horkovzdušná pistole), nebo přetřením houbičkou namočenou v acetonu (aceton pouze u lepidel s PUR bází). Pozor! Neplést si aceton s acetonovým ředidlem !
Kdy s opravou do servisu?
Jednoduše řečeno tehdy, když nezvládáme složitější opravy, jako jsou výměny celých dílů, velká poškození atd. Loď odesílaná do servisu by měla být suchá a čistá, jinak tyto úkony zbytečně zaplatíte nebo v extrémním případě vám bude loď vrácena bez opravy. Pokud nepředáváte loď osobně, je nutno spolu s lodí poslat identifikační údaje a popis poškození a vašeho požadavku. U náročnějších oprav se informujte na odhad ceny opravy. Dobrá opravna vás sama upozorní na zvýšené náklady a navrhne řešení.
Jak prodloužit životnost nafukovacího člunu
Základem je pravidelná údržba člunu. To znamená, že po každé akci člun vyčistíme, vysušíme, zkontrolujeme a případně opravíme poškozená místa. U extrémně zatěžovaných člunů (cestovky, půjčovny) preventivně vyztužíme kritická místa na člunu protioděrovou fólií.
Člun skladujte na tmavém suchém místě při teplotě 10 – 25 °C, tak, aby nevzniklo bodové namáhání. To znamená odstranit všechny pevné části, jako sedačky atd. Ventily je vhodné podložit kouskem filcu nebo staré karimatky a člun uložit tak, aby ventily byly nahoře nebo uvnitř balíku. Při dlouhodobém skladování se doporučuje občas člun na 24 hodin nafouknout.
Vhodné je používat ošetřující a UV-ochranný prostředek. Na našem trhu je dostupný UV-Tech (McNett). Zapomeňte na silikonový olej – po nástřiku povrchu silikonem získáte sice pěkný lesk, ale stěží takový člun později zalepíte. Ochrana proti UV záření je také nulová.
K čištění stačí obyčejná voda s přídavkem saponátu. Nepoužívejte rozpouštědla jako benzin, toluen, petrolej atd. Důkladné opláchnutí je nutné po použití v mořské vodě. Minimálně jedenkrát za dva až tři roky by se člun měl podrobit odborné prohlídce u výrobce nebo v autorizované opravně.
Materiály člunů, lepidlo a záplaty | ||
Materiál člunu | Typ lepidla | Materiál záplaty |
Nitrilon (Gumotex) | PUR báze | Nitrilon, PVC |
Hypalon | CR báze | CR/Hypalon |
Lite Pack (Gumotex) | PUR báze* | Nitrilon, PVC |
PVC (Mirasol, Valmex) | PUR báze | Nitrilon, PVC |
Lepidla
PUR báze – Ultraflex, Bostik Vinicol 1520, X-tremefix, Aquasure
CR báze – polychloroprenová báze – lepidlo 9081 Gumotex, Bostik 2402
Materiály člunů
Nitrilon – vnější nános syntetického butadien akrylonitrilového kaučuku, na rubu může být přírodní kaučuk nebo zase butadien akrylonitril
CR/Hypalon – materiál s chloroprenovým kaučukem na rubu a vnější tenkou vrstvou Hypalonu
LitePack – materiál Gumotex – polyesterová textilie s vnitřním nánosem přírodního kaučuku
PVC(Mirasol, Valmex)– polyesterová textilie s oboustranným nánosem plastu – polvinylchloridu
text a foto: Zdeněk "Ryba" Rybnikář
V novém seriálu se budeme věnovat technice jízdy na klidné i divoké vodě. Ukážeme si pohybové principy, které pomohou zlepšit techniku jízdy. Naučíme se záběrové ...
Hodnocení obtížností divoké vody je do značné míry subjektivní záležitostí, přesto je užitečné různě náročné vodní terény nějak klasifikovat, a jednoduše a srozumitelně ...
Rada NP Šumava odsouhlasila návrh znění nového návštěvního řádu. Letošní varianta splouvání je přísnější, ale souhlasilo s ní všech 22 šumavských obcí s podmínkou, že se ...
Společně s partnerským webem svetoutdooru.cz pro vás každoročně aktualizujeme přehled a srovnání základních technických parametrů vodáckého vybavení, dostupného na ...
Před časem jsme v HYDRu uveřejnili anketu “Na čem jezdíte na vodu a proč?”. V anketě hlasovalo asi 300 vodáků, což je o hodně míň, než kolik si jich článek přečetlo. ...
Aktualizováno: v internetové HYDROškole kanoistiky přibyla 3. lekce o náklonech a stabilitě.ANO pro CANOE aneb proč a jak jezdit dobře na kánoi. Škola jízdy na kánoi, ...
Stejně jako je Cartwheel základem jízdy ve válci, je Blunt základem pro vlnu. Z Bluntu vychází poměrně široká škála figur jako Pan-Am, ale i California Roll či ...
V diskusích nad články o výskytu nezkušených vodáků na poměrně obtížných řekách se dost často objevuje názor typu: „No, a kde se to mají naučit?“ Otázka se mi zdá ...
Velké procento vodáků preferuje kajak, další početná skupina, většinou spíše turističtěji orientovaná, dává přednost plastovým či laminátovým kánoím a v posledním letech ...
Léto je v plném proudu, prázdniny začaly, všichni míří k vodě a vychází další letní HYDRO 3/2011. Kdybyste náhodou měli pocit, že na pádlování není dost vody, že je ...
Po týdenním putování za řekami Langafzas, Arachtos, Kalaritikos, Voidomatis na severu Řecka (WW II–III+), jsem se s Řeckem nerada loučila. Měla jsem před očima fotky ...
V novém seriálu se budeme věnovat technice jízdy na klidné i divoké vodě. Ukážeme si pohybové principy, které pomohou zlepšit techniku jízdy. Naučíme se záběrové ...
Letos jsem absolvoval Norsko tak trochu jako jízdu v rychlíku. Pouhých osm dní mělo stačit na sjetí několika řek kolem města Otta a absolvování Sjoa River Festivalu. V ...
K zahájení plavby je vhodné pouze jediné místo – výpust vodní nádrže Stanovice. K ní se můžete dostat, pojedete-li z Karlových Varů proti proudu Teplé do obce Březová. ...
Na vodě byste žádný rozdíl nepoznali: statečně se v kajaku pere s peřejemi nebo brázdí mořský příboj. A protože je bojovnice, plně soběstačná je i na břehu, byť před ...
Velmi jednotvárná osamělá reportáž z velmi jednotvárné hromadné akce. Nečekejte, že se dočtete o tom, co se na O 106 dělo. To je nějaká štafeta? A kolik dní jste to ...
Letos jsem absolvoval Norsko tak trochu jako jízdu v rychlíku. Pouhých osm dní mělo stačit na sjetí několika řek kolem města Otta a absolvování Sjoa River Festivalu. V ...
K zahájení plavby je vhodné pouze jediné místo – výpust vodní nádrže Stanovice. K ní se můžete dostat, pojedete-li z Karlových Varů proti proudu Teplé do obce Březová. ...
V novém seriálu se budeme věnovat technice jízdy na klidné i divoké vodě. Ukážeme si pohybové principy, které pomohou zlepšit techniku jízdy. Naučíme se záběrové ...
Velké procento vodáků preferuje kajak, další početná skupina, většinou spíše turističtěji orientovaná, dává přednost plastovým či laminátovým kánoím a v posledním letech ...
Po týdenním putování za řekami Langafzas, Arachtos, Kalaritikos, Voidomatis na severu Řecka (WW II–III+), jsem se s Řeckem nerada loučila. Měla jsem před očima fotky ...
Na vodě byste žádný rozdíl nepoznali: statečně se v kajaku pere s peřejemi nebo brázdí mořský příboj. A protože je bojovnice, plně soběstačná je i na břehu, byť před ...
Možná pro někoho z vás je, nabalit si věci na tejden, s tím vším sednout do seekajaku a vyrazit napospas dálavám, příliš velké sousto. Možná vám poradím, jak plavbu po ...
Velký, drsný, nekompromisní a mnoha dalšími vzletnými přívlastky certifikovaný Adventure Race čtyřčlenných týmů bývá tradičně v půlce srpna. Aby se nám věrným závodníkům ...