Opravy vzducholodí

Na Hydrofóru se ptala Martina, jak zalepit svojí ucházející Palavku. Ve speciálu z minulého roku, který vyšel spolu s Hydrem 2/08, je príma návod přímo od mistra Zdeňka "Ryby" Rybníkáře. Tady ho tedy máte i na stránkách Hydrowebu.
 

17.2.2009 | Ostatní | Čtenář | čteno: 4649× | komentářů 2

Rubrika HYDROakce

Vše o vodáckých akcích v Česku, ale i jinde v Evropě se dozvíte v nové rubrice HYDROakce. Všechna splutí, setkání nebo soutěže, které Vy pořádáte pro ostatní vodáky by neměla chybět na HYDROstránkách. Dejte proto včas vědět, pozvěte ostatní pádlisty anebo napište, jak se ta Vaše HYDROakce vydařila.

HYDROtip

Vodácké půjčovny - půjčovny lodí přehledně a s hodnocením.

Starý HYDROweb
HYDRO - RSS kanál a ATOM
Přehled vodáckého vybavení
Facebook

Vodní stavy
, hladina Vltavy
Aktuální stavy a průtoky v ČR

Čas od času se asi nevyhneme tomu, že v nafukovací kánoi, kajaku, nebo i raftu z moderních a odolných materiálů najdeme díru. Aby plavidlo dál sloužilo, jak má, nezbude než díru zalepit. Jak na to?

Příčiny poškození vzduchové komory mohou být různé:
U často používaných člunů je jen otázkou času, kdy se odře vnější ochranný nános. Obvykle se nejedná o nic vážného a není třeba oprav. Pouze v případě, kdy je pryžový nebo PVC nános prodřený až na základní textil. Komora sice neuchází, ale je nutno ji v krátké době opravit, nebo aspoň dočasně toto zeslabené místo chránit. Tady platí, že péče o loď se vyplatí. Prodření může být buď plošné (kriticky zatěžovaná místa, třeba na spodní straně raftů, nájezdové hrany atd.), anebo bodové, které vzniká zejména při manipulaci nebo přepravě člunu ve sbaleném stavu. Na malou plochu třeba několika milimetrů čtverečních (ostrý sklad, hrana složené vzduchové komory) působí síla přímo úměrná hmotnosti člunu. Pak stačí sbalený člun „pošoupnout“ ledabyle po podlážce auta nebo asfaltu parkoviště a dílo je dokonáno. Proležení, protlačení materiálu vzdušnice vzniká dlouhodobým působením síly na malou plochu (skladování mimo sezonu). Příkladem může být protlačený ventil, na který tlačí, kromě vlastní hmotnosti člunu, i hmota dalších věcí, které jsme na něj někde v garáži „uložili“. Těmto poškozením předejdeme jednoduše opatrností při manipulaci s člunem, při jeho přepravě a skladování. Při delší přepravě nebo leteckém transportu je vhodné pevné části člunu (ventily, kovové D-kroužky atd.) vypodložit třeba kouskem filcu nebo karimatky, nejlépe však obalit celý člun. Předejdeme tak rozčarování někde na druhém konci světa, a třeba i ohrožení naší expedice. Nárazem na překážku (třeba ostrý kámen, větev), častěji však kontaktem s „důsledky“ lidské činnosti v říčním korytu (jezy, mosty, jejich torza, stavební materiál, armovací železa atd.) vzniká propíchnutí, roztržení nebo rozříznutí. Tomuto typu poškození se vyhneme obtížně, protože vzniká obvykle náhodně. Prevencí může být snad jedině větší opatrnost a lepší informovanost o překážkách.
Prasklý konstrukční slep vzduchové komory (lidově šev) a prasklá mezistěna (přepážka) dna, popřípadě dělicí přepážka mezi bezpečnostními komorami. Tady bývá příčinou velké zvýšení tlaku v komorách, třeba při vytažení člunu z vody na břeh. Pozor, nemusí přímo svítit slunce, jde o rozdíl teplot – tlak v komoře se s rostoucí teplotou lineárně zvyšuje. Příčinou může být i nefunkční přetlakový ventil. Prevence je jasná – upustit tlak v komorách při zvýšení okolní teploty. Tato poškození jsou většinou neopravitelná a řeší se výměnou celého dílu v příslušném servisu a to bývá drahé.

Postup a zásady při provádění oprav
Chceme-li při lepení kontaktním lepidlem dosáhnout přijatelného výsledku, je třeba dodržovat několik obecných zásad:
- vysušit vodu, očistit, odmastit, odstranit zbytky starého lepidla
- odrásat vnější materiál (hypalon/chloropren)
- nebo provést penetraci textilního povrchu (materiál LitePack apod.)
- správně zvolit velikost a materiál záplaty (přesah okraje min. o 2 cm)
- dodržet postupy lepení specifické pro dané lepidlo uvedené v návodu
Pozor na bezpečnost práce – všechna lepidla jsou hořlaviny 1. třídy, a tvrdidla jsou navíc zdraví škodlivá!

Opravy na cestách
Probíhají většinou v provizorních podmínkách. Zalepit je možné takřka vše, záleží na šikovnosti a materiálu, který máme k dispozici. Vhodné je mít minimálně malou cestovní sadu ve vodotěsném obalu, pro větší výpravu nebo raftový zájezd se už vyplatí malá plechovka s lepidlem a větší kus materiálu na záplaty. Pro tento případ jsou vhodná univerzální jednosložková lepidla v tubě. Záplatu vyřízneme nožem, lepidlo se dá nanést naplocho seřezaným klacíkem, kouskem kartonu apod. Na zaválení postačí lahev od piva, benzinu do vařiče, termoska, konzerva nebo i oválný kámen. Vše je otázka schopnosti improvizovat za daných podmínek. Existují i „flastry“ – samolepicí polyuretanové fólie. Jsou dostatečně pevné a drží vzduch, bohužel u nás nejsou zatím k dostání. Takto provedené opravy je dobré po návratu znovu opravit v dílenských podmínkách nebo v autorizovaném servisu.

Opravy „home made“
Ne vždy je nutné s každou maličkostí běžet do specializované opravny – s trochou zručnosti a základním vybavením můžeme ušetřit čas (v sezoně jsou opravny nabité) a samozřejmě i nějakou tu korunu. Bonusem jsou získané zkušenosti, které se hodí při nutných opravách na cestách.

Co potřebujeme?
Kromě vhodného, většinou dvousložkového lepidla a materiálu na záplaty to bude aceton na odmaštění lepených ploch, dále smirek na zdrsnění (vyžaduje Hypalon), plochý štětec šíře 2 – 3 cm, nádobku na míchání lepidla, váhu, malý kovový nebo gumový váleček a knihařskou kostku.

Dobrá příprava – polovina úspěchu
Pracujeme na rovném podkladu, srovnáme si vrstvy materiálu. Delší řezy můžeme zevnitř pomocně podlepit lepicí páskou (tessa, duck tape), aby se nám hrany neposunovaly a abychom si neslepili komoru uvnitř (zejm. u PVC). Vhodné je lepit záplatu ve dvou vrstvách. Na první vrstvu stačí materiál nižší gramáže. Finální záplata by měla být shodná se základním materiálem člunu a měla by přesahovat obvod předchozí záplaty cca o 2 cm. Rohy záplaty zakulaťte – ostrý růžek se snáze odchlípne. Zásady lepení jsou popsány v rámečku.

Nalepit, přitlačit
Záplatu vždy po nalepení zaválíme válečkem, abychom ji přitlačili a vytěsnili případné vzduchové bubliny. U dvou a vícevrstvých záplat provádíme tzv. kostkování, kdy knihařskou kostkou objedeme hranu spodní záplaty. Pokud není lepený spoj v tahu, není potřeba záplatu dále zatěžovat závažím nebo svorkovat. Po 24 hodinách je člun schopen provozu, při použití chloroprenových lepidel je dobré počkat min. 48 hodin.

Tipy a triky
Přeschlé lepidlo můžeme znovu aktivovat. Buď teplem (horkovzdušná pistole), nebo přetřením houbičkou namočenou v acetonu (aceton pouze u lepidel s PUR bází). Pozor! Neplést si aceton s acetonovým ředidlem !

Kdy s opravou do servisu?
Jednoduše řečeno tehdy, když nezvládáme složitější opravy, jako jsou výměny celých dílů, velká poškození atd. Loď odesílaná do servisu by měla být suchá a čistá, jinak tyto úkony zbytečně zaplatíte nebo v extrémním případě vám bude loď vrácena bez opravy. Pokud nepředáváte loď osobně, je nutno spolu s lodí poslat identifikační údaje a popis poškození a vašeho požadavku. U náročnějších oprav se informujte na odhad ceny opravy. Dobrá opravna vás sama upozorní na zvýšené náklady a navrhne řešení.

Jak prodloužit životnost nafukovacího člunu
Základem je pravidelná údržba člunu. To znamená, že po každé akci člun vyčistíme, vysušíme, zkontrolujeme a případně opravíme poškozená místa. U extrémně zatěžovaných člunů (cestovky, půjčovny) preventivně vyztužíme kritická místa na člunu protioděrovou fólií.
Člun skladujte na tmavém suchém místě při teplotě 10 – 25 °C, tak, aby nevzniklo bodové namáhání. To znamená odstranit všechny pevné části, jako sedačky atd. Ventily je vhodné podložit kouskem filcu nebo staré karimatky a člun uložit tak, aby ventily byly nahoře nebo uvnitř balíku. Při dlouhodobém skladování se doporučuje občas člun na 24 hodin nafouknout. Vhodné je používat ošetřující a UV-ochranný prostředek. Na našem trhu je dostupný UV-Tech (McNett). Zapomeňte na silikonový olej – po nástřiku povrchu silikonem získáte sice pěkný lesk, ale stěží takový člun později zalepíte. Ochrana proti UV záření je také nulová.
K čištění stačí obyčejná voda s přídavkem saponátu. Nepoužívejte rozpouštědla jako benzin, toluen, petrolej atd. Důkladné opláchnutí je nutné po použití v mořské vodě. Minimálně jedenkrát za dva až tři roky by se člun měl podrobit odborné prohlídce u výrobce nebo v autorizované opravně.

Materiály člunů, lepidlo a záplaty
Materiál člunu Typ lepidla Materiál záplaty
Nitrilon (Gumotex) PUR báze Nitrilon, PVC
Hypalon CR báze CR/Hypalon
Lite Pack (Gumotex) PUR báze* Nitrilon, PVC
PVC (Mirasol, Valmex) PUR báze Nitrilon, PVC

* – Textilní povrch materiálu Lite Pack – vhodný X-tremefix, Elastic Gumotex, Aquasure. Ultraflex je nevhodný.

Lepidla

PUR báze – Ultraflex, Bostik Vinicol 1520, X-tremefix, Aquasure
CR báze – polychloroprenová báze – lepidlo 9081 Gumotex, Bostik 2402

Materiály člunů

Nitrilon – vnější nános syntetického butadien akrylonitrilového kaučuku, na rubu může být přírodní kaučuk nebo zase butadien akrylonitril
CR/Hypalon – materiál s chloroprenovým kaučukem na rubu a vnější tenkou vrstvou Hypalonu
LitePack – materiál Gumotex – polyesterová textilie s vnitřním nánosem přírodního kaučuku
PVC(Mirasol, Valmex)– polyesterová textilie s oboustranným nánosem plastu – polvinylchloridu

text a foto: Zdeněk "Ryba" Rybnikář


Foto: Čtenář

Nově v HYDROfóru

před 2:53 hod. - Jaký RAPTOR od Železného?
Jsem něco jako věčnej začátečník, nikam se ...
před 11:49 hod. - Jaký ventil ?
Ahoj, podle obrázku nelze zjistit průměr a ani ...
včera - Nalez na Oetzu
Dneska jsem nasel na Oetzu padlo, pokud ho nekdo ...
před 3 dny - Jaký ventil ?
Ahoj. Vlastním nafukovací člun Wehncke cruiser ...
před 7 dny - Lodní pytel
Ehm... fotak a hruby zachazeni nejdou dohromady - ...
před 7 dny - Lodní pytel
Zalezi hodne na pouziti, ale doporucil bych ti ...
před 9 dny - Volba vesty
Díky moc za všechny rady a tipy. Nakonec volba ...
před 10 dny - Lodní pytel
Vodotěsný. :) Běž do krámu a sáhni si na ně, tak ...
před 10 dny - Volba vesty
to budou max. zásoby. Nášivka . ) ale povedená.
před 10 dny - Lodní pytel
Zdravím všechny vodáky, chtěla bych si pořídit ...
před 11 dny - Volba vesty
Taky jsem na jaře tuhle vestu koupil a nelituju ...
před 11 dny - Volba vesty
Díky za radu, na tuhle jsem nekoukal. Pokud se ...

Nové komentáře

před 8:24 hod. - A eště jedna Bylyna
http://papous.webnode.cz/news/bilina-2011-v-usti-j...
před 3 dny - chyba v prehledu akci?
Mam pocit, ze v "prehledu akci" je drobna chybka: ...
před 8 dny - Vyjímečně s Kmocháčkem
musím souhlasit. Hlavně co se týká toho pádla. ...
před 9 dny - procenta
Odpovím Ti v mailu, bude to delší:-)
před 11 dny - ...
Dekujeme za pochvalu. Budeme se snazit, aby ...
před 11 dny - Dobré
To je dobré. Tady je to přehledně. Článek v ...
před 14 dny - Procenta
Ty procenta složek sportovního výkonu mě zaujaly. ...
před 14 dny - Výsledky maratonu
Na MS byla skvělá atmosféra jen mě mrzí,že jsem ...
před 14 dny - všechna čest!
článek pěkný, prostředí krásné, výkony ...
před 18 dny - super
Úžasný, moc velká chvála pořadatelům. Atmosfera ...

Komentáře k tomuto článku

20.4.2009 - netuším...
... jak to opravit. Jen jsem si vzpomněl jak se ...
20.4.2009 - Loď utíká celým povrchem
Ahoj, řeším poněkud jiný problém. Máme doma ...

Bazar

před 8:29 hod. - Liquidlogic Remix XP9
prodám rok starý vynikající kajak XP9. Málo jetý, ...
před 2 dny - Pyranha Karnali L
Prodám Karnali L.Rok jetá nikdy neplavala.
před 4 dny - Sháním HÁČKA
Sháním HÁČKA.... na poslední chvíli. Tato sobota ...
před 5 dny - Zet kayaks celokarbonové ...
Prodám nový celokarbonový speciál Sago ...
před 6 dny - Wave Sport EZG 42
Prodam kajak od Wave Sportu EZG 42, s papiry. ...
před 6 dny - raft Colorado
Prodáme použitý raft Colorado, stáří cca 6 let.

Související články

Na kajaku bezpečně a lehce I.

V novém seriálu se budeme věnovat technice jízdy na klidné i divoké vodě. Ukážeme si pohybové principy, které pomohou zlepšit techniku jízdy. Naučíme se záběrové ...


Stupnice obtížnosti divoké vody

Hodnocení obtížností divoké vody je do značné míry subjektivní záležitostí, přesto je užitečné různě náročné vodní terény nějak klasifikovat, a jednoduše a srozumitelně ...


Splouvání Vltavy 2011

Rada NP Šumava odsouhlasila návrh znění nového návštěvního řádu. Letošní varianta splouvání je přísnější, ale souhlasilo s ní všech 22 šumavských obcí s podmínkou, že se ...


Přehled a srovnání vodáckého vybavení

Společně s partnerským webem svetoutdooru.cz pro vás každoročně aktualizujeme přehled a srovnání základních technických parametrů vodáckého vybavení, dostupného na ...


Na čem jezdíme ...

Před časem jsme v HYDRu uveřejnili anketu “Na čem jezdíte na vodu a proč?”. V anketě hlasovalo asi 300 vodáků, což je o hodně míň, než kolik si jich článek přečetlo. ...


HYDROškola - kánoe

Aktualizováno: v internetové HYDROškole kanoistiky přibyla 3. lekce o náklonech a stabilitě.ANO pro CANOE aneb proč a jak jezdit dobře na kánoi. Škola jízdy na kánoi, ...


Blunt a Round House

Stejně jako je Cartwheel základem jízdy ve válci, je Blunt základem pro vlnu. Z Bluntu vychází poměrně široká škála figur jako Pan-Am, ale i California Roll či ...


Jak (ne)být začátečníkem

V diskusích nad články o výskytu nezkušených vodáků na poměrně obtížných řekách se dost často objevuje názor typu: „No, a kde se to mají naučit?“ Otázka se mi zdá ...


Nejčtenější články

Na víkend s nafukovačkou

Velké procento vodáků preferuje kajak, další početná skupina, většinou spíše turističtěji orientovaná, dává přednost plastovým či laminátovým kánoím a v posledním letech ...


Mořské HYDRO 3/11

Léto je v plném proudu, prázdniny začaly, všichni míří k vodě a vychází další letní HYDRO 3/2011. Kdybyste náhodou měli pocit, že na pádlování není dost vody, že je ...


Řecko a Albánie 2011

Po týdenním putování za řekami Langafzas, Arachtos, Kalaritikos, Voidomatis na severu Řecka (WW II–III+), jsem se s Řeckem nerada loučila. Měla jsem před očima fotky ...


Na kajaku bezpečně a lehce I.

V novém seriálu se budeme věnovat technice jízdy na klidné i divoké vodě. Ukážeme si pohybové principy, které pomohou zlepšit techniku jízdy. Naučíme se záběrové ...


Zajícova (ú)spěšná norská mise

Letos jsem absolvoval Norsko tak trochu jako jízdu v rychlíku. Pouhých osm dní mělo stačit na sjetí několika řek kolem města Otta a absolvování Sjoa River Festivalu. V ...


Lomnický potok – Lomničák

K zahájení plavby je vhodné pouze jediné místo – výpust vodní nádrže Stanovice. K ní se můžete dostat, pojedete-li z Karlových Varů proti proudu Teplé do obce Březová. ...


Být venku pro mě znamená žít

Na vodě byste žádný rozdíl nepoznali: statečně se v kajaku pere s peřejemi nebo brázdí mořský příboj. A protože je bojovnice, plně soběstačná je i na břehu, byť před ...


Sto šest kiláků samoty

Velmi jednotvárná osamělá reportáž z velmi jednotvárné hromadné akce. Nečekejte, že se dočtete o tom, co se na O 106 dělo. To je nějaká štafeta? A kolik dní jste to ...


Nejdiskutovanější články

Zajícova (ú)spěšná norská mise

Letos jsem absolvoval Norsko tak trochu jako jízdu v rychlíku. Pouhých osm dní mělo stačit na sjetí několika řek kolem města Otta a absolvování Sjoa River Festivalu. V ...


Lomnický potok – Lomničák

K zahájení plavby je vhodné pouze jediné místo – výpust vodní nádrže Stanovice. K ní se můžete dostat, pojedete-li z Karlových Varů proti proudu Teplé do obce Březová. ...


Na kajaku bezpečně a lehce I.

V novém seriálu se budeme věnovat technice jízdy na klidné i divoké vodě. Ukážeme si pohybové principy, které pomohou zlepšit techniku jízdy. Naučíme se záběrové ...


Na víkend s nafukovačkou

Velké procento vodáků preferuje kajak, další početná skupina, většinou spíše turističtěji orientovaná, dává přednost plastovým či laminátovým kánoím a v posledním letech ...


Řecko a Albánie 2011

Po týdenním putování za řekami Langafzas, Arachtos, Kalaritikos, Voidomatis na severu Řecka (WW II–III+), jsem se s Řeckem nerada loučila. Měla jsem před očima fotky ...


Být venku pro mě znamená žít

Na vodě byste žádný rozdíl nepoznali: statečně se v kajaku pere s peřejemi nebo brázdí mořský příboj. A protože je bojovnice, plně soběstačná je i na břehu, byť před ...


SeeJadran, aneb proč a jak vyzkoušet seakajaking?

Možná pro někoho z vás je, nabalit si věci na tejden, s tím vším sednout do seekajaku a vyrazit napospas dálavám, příliš velké sousto. Možná vám poradím, jak plavbu po ...


Já vám dám "mini"!

Velký, drsný, nekompromisní a mnoha dalšími vzletnými přívlastky certifikovaný Adventure Race čtyřčlenných týmů bývá tradičně v půlce srpna. Aby se nám věrným závodníkům ...


Toplist