Mumlava
Harrachov – Černý most.....................................................................................2,3 km WW III
Černý most – ústí do Jizery.................................................................................1,7 km WW IV – V
Vodočet: Harrachov / Janov
Minimum na splutí je zhruba 7 m³/s, při 12 m³/s už je to zábavná jízda.
Úsek nad Harrachovem by byl vodácky velmi zajímavý, ale bohužel je v první zóně NP, a navíc ještě v ochranném vodním pásmu, což hovoří za vše.
Zajímavý úsek, kde se můžeme svézt, tak začíná až v Harrachově. Pod Harrachovem si poté Mumlavu můžeme ještě rozdělit na dva úseky. Na první nasedáme přímo pod skokanskými můstky v Harrachově. Je dlouhý 2,3 km a řeka tu má charakter horského potoka s velkým spádem, jehož obtížnost však nepřesahuje WW III. Vše se tu dá jet na oči. První úsek končí u Černého mostu, kde se dá plynule pokračovat úsekem druhým. Pokud by měl někdo na prvním úseku problémy, ať rozhodně vysedne u Černého mostu a dále nepokračuje.
Druhý úsek je totiž o dost obtížnější. Od mostu máme zhruba 300 metrů trojkové vody na rozehřátí a pak už přichází nejobtížnější místo celé řeky, stupeň Podkova. Tady je rozhodně dobré zastavit, prohlédnout a odjistit, případně přenést. Podkova se jezdí za menší vody zprava doleva po malé skluzavce (věřím, že pokud jste se sem vydali, tak rozhodně poznáte kudy). Je tu však veliké nebezpečí úrazu o masivní žulový blok při dopadu. Za větší vody (asi od 12 m3/s) se otevírá ještě cesta zleva skokem na žulový blok, kde to chce stoprocentní boof, jinak byste mohli navždy skončit uvězněni za tímto obrovským kamenem. Ihned za podkovou jsou dva skalní prahy s nebezpečnými válci, které dovedou potrápit. Pokud si nevěříte, tak určitě odjistěte.
Dalších 300 m plujeme až k jezu peřejemi WW IV, které by neměly dělat větší problémy. Jez rozhodně přeneseme po pravé straně. Jsou pod ním velké kameny. Bezprostředně pod jezem následuje zablokovaný úsek dlouhý asi 300 m, kde musíme prokličkovat mezi spoustou kamenů a hrozí tu zaklínění. Obtížnost tu může být v závislosti na vodě až WW V. Kdo se necítí, může si to nejdřív prohlédnout z pravého břehu.
Po této pasáži už se řeka trochu zklidní. Obtížnost je však stále WW IV a neklesá až k soutoku s Jizerou. Stále nás čekají různé prahy a peřeje. Po podjetí silničního mostu můžeme vysednout u čerpací stanice Na Mýtě a nebo pokračovat po Jizeře dále, například do Vilémova, kde se ještě svezeme na krásné vodě.
Mumlava bývá sjízdná při jarním tání sněhu nebo když hodně prší. Při 12 m³/s už je to hodně veselá a zábavná jízda a s dále rostoucí vodou se obtížnost a tah vody rychle zvyšuje. Horní hranici je asi nejlépe posoudit podle vlastních možností na místě, řeka teče podél silnice a stěžejní místa jsou dobře vidět. Ostatně podívat se do vody při příjezdu neuškodí asi nikdy, kdyby se náhodou v korytě vyskytovaly nějaké stromy nebo podobná nebezpečí.
Na Mumlavu se dostaneme po hlavní silnici E65 vedoucí do Harrachova a dále do Polska. Od čerpací stanice Na Mýtě pojedeme proti proudu řeky a ihned na prvním mostě je nasedání na druhý úsek. Dá se tu zaparkovat před i za mostem. Na horní úsek musíme dojet až do Harrachova a podle cedulí se dostat ke skokanským můstkům.
Pokud poteče Mumlava, je pravděpodobné, že potečou i jiné zajímavé potoky v okolí, jako např. Smědá, Jizera, Kamenice atd. Pokud má Mumlava hodně vody, můžeme se vypravit na polskou stranu na řeku Kamiennou, která je oproti Mumlavě ještě obtížnější. Sehnat tu ubytování není problém, protože všude v okolí jsou spousty penzionů a hotelů pro návštěvníky zimních středisek. Ubytování je tak od 300 Kč/noc/osoba. Pokud by vás už unavilo pádlování, doporučuju vycházku podél horní Mumlavy na vyhlášené Mumlavské vodopády, případně návštěvu hornického muzea v Harrachově a nebo výlet kamkoliv jinam do kopců.
Tento průvodce vyšel v 6. čísle Hydra 2008.
Pokud máte nějaké nové poznatky či zkušenosti z Mumlavy, neváhejte a napište je do komentářů.
Podívejte se na mapu splutí řeky Mumlavy:
Popisovat celou řeku Jizeru by asi bylo zbytečné. Střední tok Jizery byl popsán v 1. čísle HYDRA 2003 z Malé Skály do Mnichova Hradiště, a o úseku z Benátek nad Jizerou ...
Severočeská říčka Smědá byla už ve svém horním toku popsána ve WW průvodci. Tento úsek nad Frýdlantem, resp. Raspenavou, patří k těm obtížným, ale od zklidnění řeky pod ...
Jizera je řeka mnoha tváří. Zkušení vodáci znají zpravidla její horní tok. Ti nejzkušenější ji znají téměř od polské hranice až k Vilémovu, méně „vyhrocení“ kamarádi ...
Kamenice patří mezi nejoblíbenější divoké řeky v Čechách, na jejím toku se pořádala či pořádá řada vodáckých akcí – sjezdy, rodeové závody, slalomy nebo stále ...
Smědá pramení pod vrcholem Jizery ve výšce 875 m. n. m. a teče severozápadním až severním směrem ke státní hranici s Polskem. V Polsku ústí do Lužické Nisy, a patří tak ...
Už dlouho jsme s Mírou přemýšleli, co jsou to ty síkajaky a tak jsme si jednoho dne řekli, že je vyzkoušíme. Kde jinde než na matičce českých řek – na Vltavě.
Pokud máte rádi klidné toky, kde nepotkáte živáčka (kromě rybářů), či chcete svézt partnera(ku) nebo začínajícího kamaráda (vodáka) na netradiční jednoduché řece, můžete ...
Střela je malebná řeka nalézající se v západní části naší republiky. Její délka je něco málo pod 100 km, z nichž zhruba 70 (od přehrady ve Žluticích) je sjízdných. ...
Od Filipa Karáska, známého ve vodáckých kruzích spíše pod přezdívkou Filous, dorazila do HYDROredakce várka šokujících fotek z Labské soutěsky. Větších komentářů asi ...
Za té vody bylo to místo WW VI. Kdybychom to tušili, nenajel bych tam. Bylo to tak, že jsme nasedali na spodní Cannobino vcelku pozdě a chtěli jsme být venku z kaňonu za ...
HYDROmagazín ve spolupráci s firmou Gumotex a.s., výrobcem nafukovacích člunů, přináší soutěž o nafukovací člun SEAWAVE. Tato loď je naprostou novinkou ve flotile ...
Možná, že už jste si ho vyzvedli ve schránce, držíte ho v rukách a těšíte se, až si přečtete první řádky. Možná, že už jste si i kus přečetli a možná zatím chodíte ...
V sobotu 19. 4. nás navždy opustil skvělý kamarád Tomáš Hanák aka Domino z Brna. Jaký byl a jak došlo k tragické nehodě se rozhodl popsat jeho veliký kamarád Pavel „Srb“ ...
Jak jsme psali ve článku Mohelnice bez koruny na podzim roku 2010, vyhlásily Lesy ČR (v té době správce toku) dvě zakázky na stavební práce, a to na Jestřábím a ...
Na trhu je celá řada funkčního oblečení různého použití. Jedno je vhodnější pro zimní sporty, jiné na outdoor turistiku a další třeba na cyklistiku a pro sporty s ...
Po dlouhé době jsme si zase vyzkoušeli rakouské řeky na jaře. Nevím jak dlouho tam nebyli kamarádi, ale my asi po 15 letech. Ve středu večer jsme vystartovali z loděnice ...
Od Filipa Karáska, známého ve vodáckých kruzích spíše pod přezdívkou Filous, dorazila do HYDROredakce várka šokujících fotek z Labské soutěsky. Větších komentářů asi ...
Z dílny Prijonu pro letošní rok vyjel riverrunner Curve a musím předeslat, že se mi hodně líbil. Jak už název napovídá, doménou lodi je točivost a ovladatelnost. ...
Jak jsme psali ve článku Mohelnice bez koruny na podzim roku 2010, vyhlásily Lesy ČR (v té době správce toku) dvě zakázky na stavební práce, a to na Jestřábím a ...
Možná, že už jste si ho vyzvedli ve schránce, držíte ho v rukách a těšíte se, až si přečtete první řádky. Možná, že už jste si i kus přečetli a možná zatím chodíte ...
Za té vody bylo to místo WW VI. Kdybychom to tušili, nenajel bych tam. Bylo to tak, že jsme nasedali na spodní Cannobino vcelku pozdě a chtěli jsme být venku z kaňonu za ...
HYDROmagazín ve spolupráci s firmou Gumotex a.s., výrobcem nafukovacích člunů, přináší soutěž o nafukovací člun SEAWAVE. Tato loď je naprostou novinkou ve flotile ...
V sobotu 19. 4. nás navždy opustil skvělý kamarád Tomáš Hanák aka Domino z Brna. Jaký byl a jak došlo k tragické nehodě se rozhodl popsat jeho veliký kamarád Pavel „Srb“ ...
Nabídkou na konzultaci ve věci zvýšení bezpečnosti pro vodáky na sázavských jezech Černé Budy a Šternberk, která je výsledkem aktivity Pavla Šálka, pověřeného člena ...