![]() |
![]() |
Hlavn� str�nka | Vyhled�v�n� | O n�s |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]()
spolupracujeme s: ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Zkr�cen� verze �l�nku kter� vy�el v 1. ��sle HYDROmagaz�nu 2004. voln� pokra�ov�n� �l�nku HLAVN� ZACHRA� UTOPENCE! Ut�bo��me se na ostrov� a hned z r�na se srdnat� vrh�me do pr�ce na oplacht�n�. V�c m� ale jednu vadu: nen� v�tr. Cel� dopoledne se proto koupeme, v�l�me na slun��ku a pr�b�n� p�j�ujeme rodin�m, d�tem i p�r�m na po��d�n� �luny, kter� se tu naz�vaj� �duck� a st�vaj� se velmi popul�rn�mi. Nen� v�tr, nen� pracovn� mor�lka. Ve dvan�ct hodin p�ekvapiv� nen� �as na ob�d, ale na vzty�en� st���, proto�e za�alo foukat. Mus�me prvotn� bl�zniv� n�pad rozv�st v�konkr�tn� pl�n; ten realizovat a je�t� vyzkou�et v�praxi. Z�hy opou�t�me my�lenku �ty� mal�ch plachetnic, proto�e bychom nem�li dost materi�lu na st�n�, kormidla a plachty a taky bychom nakonec ani nem�li dostate�n� po�et plavbyschopn�ch lodn�k�. Situace se tedy mus� �e�it jinak, a to i s�ohledem na po�adavek mimo��dn� stability pro budouc� n�mo�n� plavby. Pomoc� kolenn�ch kurt� spoj�me dv� a dv� lod� dohromady, ze dvou p�del vzty��me st�e� v�podob� �eb��ku, kter� upevn�me pomoc� kotvic�ch ���r, uzmut�ch ze stan�. ���ry jedn�m koncem dr�� v�kovov�m o�ku na lodi a druh�m na vrcholu st�n� u hlavi�ek p�del. Jednu trekovou h�l prohl�s�me za r�hno a obl�kneme do p�elo�en�ho pon�a, jeho� doln� rohy, vybaven� o�kem, se pomoc� karabiny cvaknou k�obvodov�m ���r�m �lunu. Ty karabiny jsme pou�ili nejd��v proto, �e nebylo jak jinak pon�o k�lodi upevnit, ale objevil se i aspekt bezpe�nostn� � pomoc� karabiny je plachta v�p��pad� nouze rychle uvolniteln�. Po kr�tk� testovac� plavb�, kterou cel� za��zen� nejen vydr�elo, ale dokonce p�i n� i fungovalo, se nad�en� vrh�me do stavby druh�ho plavidla. M�me s n�m mnohem v�c pot�� ve snaze vyvarovat se n�kter�ch p�edchoz�ch chyb. Ty chyby ale byly zp�sobeny ryze logick�mi postupy a tyhle postupy jsme te� pod vidinou funk�n�ch vylep�en� za�ali m�nit, tak�e v�t�inou pak jen horko t�ko dos�hneme alespo� p�edchoz�ho v�sledku. Nejv�t�� pot� je s�druhou plachtou, proto�e pl�novan� stanov� tropiko je bu� moc velk�, nebo moc mal�; teprve v�kritick� chv�li si majitel tropika vzpomene na svou �cyklopl�t�nku�, co� je v�z�sad� obdobn� kus textilie jako pon�o, a plachta je na sv�t�. Poda�il se n�m tak husarsk� kousek: tak�ka z�ni�eho jsme vybudovali dv� neohraban� plachetnice, kter� se kol�baj� v�m�rn�m v�tru u b�ehu jezera a �ekaj� na vyplut�. Na sluncem oz��en� jezero vyplouv�me v�p�l druh�. Blankytn� modr� nebe, prudce zelen� louky, sva�uj�c� se ze v�ech stran k�tyrkysov� vod� Coniston Water. Star� Mu�, The Old Man of Coniston, hora, na jej� vrchol jsme p�edchoz�ho dne vystoupili, n�s bedliv� pozoruje, zat�mco ostatn� plachta�i, od surfa�� po jachta�e, na n�s pohl�ej� nap�l shov�vav� a nap�l s�despektem, ale v�ichni n�s d�sledn� zdrav�. U v�ech taky m��eme zahl�dnout v�obli�eji trochu ��asu, trochu obdivu, a hlavn� spole�n� nad�en� � plachty. Od chv�le, kdy se n�m do plachty prvn� op�e v�tr, zapomeneme, �e kdybychom pomohli p�dlem, pluli bychom je�t� rychleji. U��me se man�vrovat pomoc� kormidla a plachty a v�bec d�l�me ps� kusy, jen abychom n�hodou nemuseli p�dlovat. Ostatn�, ne �e by v�tr byl n�jak siln�, ale jsme vlastn� r�di, �e na prvn� plavb� s�p�et�enou lod� m�me klid a nemus�me je�t� �e�it probl�my zp�soben� prudk�m v�trem, proto�e na n�jak� velk� a rychl� manipulov�n� s�plachtami �na palub� pln� batoh� opravdu nen� m�sto Na sto��r p�ilep�me izolepou stanovou ty�ku s�expedi�n� �eskou vlajkou, jednak aby bylo vid�t, kdo tady pluje, a taky, abychom poznali, odkud v�tr vane. Jak m�me nato�it plachtu, abychom tu trochu v�tru co nejl�p vyu�ili, kdy� u� n�hodou zafouk�. P�ist�v�me po dvou hodin�ch klidn� plavby a ani se samotn�mi p�dly bychom to o moc rychleji nestihli. Ten den jsme nau�ili p�lavy plachtit. A taky je n�m od t� chv�le zat�ko, alespo� na placat� vod�, hr�bnout p�dlem� *** Orkneje nejsou zrovna sportovn�m centrem; nejvy��� hora ostrova Mainland, dv�st�metrov� kope�ek, p�edem vylu�uje n�ro�n� horsk� v�stupy i divok� �eky. To ale v�bec nevad�, proto�e kouzlo Orknej� le�� n�kde �pln� jinde: historie a kultura, respektive kultura a prehistorie tu pro�ly ruku v�ruce od doby kamenn� po vikingsk� drakkary. Na vysok�ch skaln�ch �tesech v�severn� ��sti je potom cel� �ada v�znamn�ch pta��ch rezervac� a my se pr�v� rozhodli, �e pozorovat pt�ky na �tesech m� smysl jedin� od mo�sk� hladiny. R�no na ostrov� Birsay odv��me jedno auto do c�lov� z�toky, kde jsou zbytky vikingsk� vesnice. Je to ale ostrov jenom za p��livu, za odlivu se odkr�v� asi dv� st� metr� �irok� pruh skal zpevn�n� betonov�m chodn��kem, kde je i tabulka p��liv� a odliv�, vz�cn� shodn� s�otev�rac� dobou historick�ho objektu. Pro bezpe�n� p�ist�n� je �asov� �daj o za��tku odlivu skoro �ivotn� nutn�, ale nejsme na tomhle pob�e�� prvn� den, abychom si to nedovedli p�ibli�n� spo��tat. P�ed vyplut�m si, jak se na n�mo�n�ky slu��, po��dn� p�ihneme z�nalezen� �keble rumu, tedy p��mo ze �keble do �keble; �johoh�, a� te�e rum!� vyplouv�me s�podkasan�mi plachtami proti v�tru ze z�toky, ov�em za vydatn� pomoci kon��c�ho odlivu. Pl�n po��hat si na pt�ky hn�zd�c� ve skal�ch brzy bere za sv�, vane svi�n� v�tr a my m�me pln� ruce pr�ce s placht�n�m a plnou hlavu toho, jak se pr�v� o ty sk�ly nerozb�t. Nakonec se rad�ji dr��me d�l od pob�e�� na v�t��ch, ale vyrovnan�j��ch vln�ch. Man�vrov�n� je samoz�ejm� mo�n� jen po v�tru, a to v�rozmez� asi 40�, tedy 20� od sm�ru v�tru na ka�dou stranu. Chv�li zkou��me i odklony v�t��, ale pak u� je lo� sn�ena bokem �pln� pry� ze sm�ru plavby, co� se n�m p�ihod� v�z�v�ru p�i pron�sledov�n� tulen�. Na n�v�trn� stran� ostrova Birsay se dohadujeme na dal��m postupu, a proto�e ty pt�ky p�ece jen chceme vid�t, m���me do ��iny objeven� p�edchoz� den ze b�ehu, kde jsme p�vodn� a taky marn� hledali ojedin�l� hrob kter�hosi Vikinga. Pou�t�me se tedy s�napnut�mi plachtami k�ostrovu, jen tak tak se vyhneme skryt�mu �tesu a po odv�n�m obratu zam���me zd�nliv� p��mo do skaln� st�ny. ��m jsme bl� ke b�ehu, je mo�e divo�ej�� a v�tr prud��. Chv�li v�h�me, jestli nen� rozumn�j�� plachtu spustit nebo aspo� zmen�it, ale komu by se cht�lo v�tak n�dhern�m v�tru ztr�cet rychlost? P�ed ��inou je je�t� n�kolik obrovsk�ch ploch�ch �tes�. Skoro v�echny vlny se o n� s�hrozn�m rachotem rozb�jej� a jak se prosmykneme kolem nich, jsme r�zem na �pln� klidn� hladin�. N�hle kolem n�s za��naj� krou�it vyru�en� racci, na skal�ch d�stojn� sed� papuchalkov� a kormor�ni se v�d�su vrhaj� do vody pod na�e nafukovac� p��d�. Vz�p�t� vplujeme do sout�sky, kterou t�hne v�tr jako kom�nem. Kr�sn� tak proplacht�me dovnit�, ale jak zji��ujeme o p�l hodiny pozd�ji, m�me zna�n� probl�my dostat se z���iny ven. V�tr mezit�m je�t� zes�l� a je skoro p���inou ztroskot�n� na vn�j��ch �tesech. Ve chv�li, kdy se jeden ze sp�a�en�ch �lun� zachytne na sk�le a druh�m lomcuje v�tr a vlny za strany na stranu, za�nou v�echna spojen� povolovat. St�e� se hroziv� naklon�, ale v�kritick� chv�li mohutn� vlna celou soupravu nadzvedne a n�sleduj�c� z�van v�tru ji odnese daleko od nebezpe��. Udr�et v�takov�m fofru plachetni�ky pohromad� jedinou minutu je vylou�en�, tak se dr��me p�edchoz� dohody a d�v�me si sraz na voln�m mo�i, daleko od �tes� a na dohled od maj�ku. Tady, na mo�i daleko od b�ehu, zahajujeme n�vrat, p�ed kter�m vyt�hneme z�lo��ku ��dn� vychlazen� gamb��ky a nezbytn�ho pr�vodce Amundsena. P�ip�j�me si na p��zniv� v�tr a nejvzd�len�j�� bod expedice a d��v, ne� p�istaneme u vikingsk� vesnice, m�lem p�ejedeme zm�n�n�ho tulen�, kter� se zv�dav� p�iplaval pod�vat, co jsme vlastn� za�. *** Loch Ness je nejv�t�� jezero Kaledonsk�ho kan�lu. P�iplouv�me na n�j jako norm�ln� vod�ci po �ece. Je m�lk� a nen� moc �ist�, ale t�ch sto metr� se to d� vydr�et, a pak u� m�me pod sebou vody dv� st� metr�. Tv���me se dost kysele, proto�e je zima a zata�eno, ale v�tr ani nefoukne. Plujeme s�lov� a bez plachet, m���me ke z��cen�mu hradu Urquhart, vzd�len�mu asi dvan�ct kilometr�, a nikam se ne�eneme. Jakmile se ale jen trochu zvedne v�tr, okam�it� na lod�ch nast�v� shon, vzty�ujeme st�n� a plachty a sv�t je zase kr�sn�. V�tr nen� v�ide�ln�m sm�ru, ale dost dobr�, aby n�m poslou�il a my se nenudili. Hrad bereme po vikingsk�m vzoru �tokem od vody, p�ece jen jsme se na t�ch Orknej�ch n��emu p�iu�ili. Zasko�� n�s v�ak tuh� odpor hradn� pos�dky v�podob� pokladn�, kter� n�s za pou�it� modern� radiokomunika�n� techniky chce vyl�kat z�dobyt�ch pozic v hradn�m p��kopu a pak n�s bo�n�m obchvatem natla�it ke kase. Pos�l�me proto parlament��e, aby vysl�dil, v�kolik to tu zav�ou, abychom si to pak mohli, jako v�t�inu skotsk�ch pam�tihodnost�, prohl�dnout zadarmo. Bestie na padac�m most�ku, nepochybn� z�lochness�ho rodu, prokoukne n� vychytral� �mysl a vysm�je se n�m, �e zav�raj� v�osm. Nen� je�t� ani p�t, tak se stahujeme za roh p��kopu, abychom poob�dvali a, t� podle vzoru Viking�, vypili fla�ku rumu. Ta je ostatn� skute�n� nam�st�, proto�e p��kopem t�hne ledov� v�tr, kter� je nakonec t�m prav�m d�vodem, pro� se u star�ho hradu nezdr��me d�le. V�tr, kter� n�s p�iv�l, b�hem �toku a ob�da nev�dan� zes�lil. Na vln�ch se objevuj� b�l� h�ebeny a je nebezpe��, �e brzy bude v�tr na placht�n� p��li� siln�. Ne �e bychom se po plavb� na mo�i n�jak b�li velk�ch vln, ale u� takhle to k�autu m�me hodn� na bo�n� v�tr a dv� sp�a�en� p�lavy p�ece jen nemaj� parametry plachetnice. P�vodn� jsme auto cht�li nechat mnohem d�l, ale bezv�t�� n�s p�inutilo zm�nit pl�n a zkr�tit plavbu. Te� toho litujeme a nem��eme vyu��t luxusn�ho v�tru, naopak, od p�lky Loch Ness mus�me i p�dlovat, proto�e v�tr n�s neust�le sn�� n�. Nakonec ve velk�ch vln�ch naj�d�me na b�eh, st�e� se k�c� a plachta poh�b� celou p�edn� ��st pos�dky do sv�ch z�hyb�. Druh� lodi se nevede o nic l�pe a t�mto ned�stojn�m, av�ak efektn�m p�ist�n�m pro n�s placht�n� kon��. Prozat�m... Zkr�cen� verze �l�nku kter� vy�el v 1. ��sle HYDROmagaz�nu 2004. voln� pokra�ov�n� �l�nku HLAVN� ZACHRA� UTOPENCE! text a foto: �tov�k
|
![]() |
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Outdoor Media s.r.o. � 2003 - 2004 - v�echna pr�va vyhrazena |