Vltava
Přehrada – Váňův skok (slalomová trať)........................................WW IV-
Váňův skok – peřej Sv. Prokop......................................................WW II – WW IV-, válec Železňák
rybník č.1 – rybník č.2 .................................................................ZW (III)
garáže – peřej Papírna ................................................................WW II – WW IV
jez – hájovna..............................................................................WW III – IV (V)
hájovna – vyrovnávací nádrž II......................................................WW II – III, ZW
Sjízdné při průtoku nejméně 8 m³. Maximum zřejmě pro každého jinde. Při závodech teče až 35 m³.
Za této vody by se do spodního úseku neměli pouštět jezdci bez zkušeností se zahraniční WW V.
Lipno I – Loučovice...........................4,2 km
Loučovice – hráz Lipno II..................6,2 km.
Přehrada vypouští vodu zpravidla jednou do roka a zážitky ze sjíždění se tak stávají o to hodnotnější. Bohužel to, že lze řeku sjet jednou za rok s sebou nese také plno negativ. Přelidněnost, problémy s parkováním, neohleduplnost jednotlivých zájmových skupin mezi sebou a v neposlední řadě úrazy.
Voda, kterou Lipno vypouští je čistá a teplá, což zážitky jen umocňuje. První úsek, k tzv. Váňovu skoku, je pro většinu vodáků tabu, pořádají se zde slalomové závody a málokdy se poštěstí si tuto pasáž sklouznout, snad před či po závody. Nejtěžší místo na tomto úseku je právě Váňův skok, lépe sjízdný u pravého břehu. Následuje kratší oddych nad rozvaleným jezem, sjízdným prakticky kdekoli, a začíná vlnovitý úsek s jedním těžším válcem, který se již masově sjíždí. Voda je zde poměrně rychlá, což může nezkušené překvapit, k válci zvanému Železňák je to velmi blízko. Tento vyhlášený válec je sjízdný po celé své délce, s dostatečnou rychlostí nedělá průjezd vážnější problémy. Peřej nad mostem zvaná sv. Prokop je táhlá a vlnovitá, příjemné pohoupání před následujícím volejem. Přepádlovat rybník trvá jen pár minut a krátká peřej nás sveze do druhého rybníka nad jezem. Tady, tzv. u garáží, se obvykle nasedá na těžší úsek, naopak nejistí jezdci by zde měli plavbu bezpodmínečně ukončit. Měl-li někdo problémy na horním úseku, dole by mu mohlo jít minimálně o zdraví.
Jez u garáží má záludnou šlajsnu s dlouhým vývařištěm a nejeden pádlista si v ní již užil své. Je-li průjezd čistý, je bezpečnější sjet jez po koruně a šlajsně se vyhnout, zkušení jezdci jej zdolávají také sklouznutím po koze šlajsny až za vývařiště. Po krátkých peřejích přichází katarakt Na Papírně, který naznačí o co půjde dole. Dva větší válce lze lépe projet zleva doprava. Druhý z nich vybídne znalé k rodeovým kouskům.
Následuje jez zvaný Vrata. Voda tu padá ze slušné výšky a v silném rozháraném proudu žene v mírné levé zatáčce do kamení na břehu, následuje zablokovaná peřej, kterou se rozhodně nevyplatí podcenit. Eskymovat v tomto úseku se nedoporučuje a když, tak velmi rychle, hrozí odření kloubů a další nepříjemnosti.
Řeka dál velmi svižně teče přes dva výraznější prahy či katarakty a blíží se nejobtížnější a také nejnebezpečnější místo celého úseku, tzv. Škvíra. Jakmile se řeka pomalu ale jistě celá přesouvá do pravé části koryta, vprostřed je ohromný balvan a stromy, přistaňte vlevo a celý následující úsek si prohlédněte. Stalo se zde již mnoho úrazů z nichž jeden s tím nejtragičtějším koncem. Řeka zde štěrbinou padá do velkého válce ve kterém je navíc balvan. Obtížný nájezd, který těžko dovolí jet ideální stopou vede jen těsně kolem sifonu a navíc žene pod balvan na pravém břehu. V poslední době se otevřel průjezd také vlevo, kterým se celá Škvíra dá objet, má své zastánce i odpůrce, každopádně i ten je jen pro velmi znalé a jisté jezdce.
Pod Škvírou se řeka uklidňuje aby nabrala sílu na Čertových schodech. Úsek vyšších stupňů je při průtoku kolem 18 kubíků relativně snadno sjízdný nejprve vlevo a před či za ohromným balvanem přejezdem doprava, kde se skáče první vyšší skok, za vyšší vody je zde proud už znatelně rychlejší a obtížnost úseku citelně stoupá. Pod Schody je ještě několik nenápadných leč rozhodně nelehkých peřejí a teprve pak se Vltava začíná znovu zmírňovat až k Hájovně, kde většina borců končí. Ti méně zkušení mohou nasednout zde a sjet si úsek WW II až do vzdutí Lipna II, je ale třeba dát si pozor na padlé stromy.
Ubytování: lze využít kempu ve Vyšším Brodě, či kempů na levém břehu hned nad přehradou Lipno I. nebo nespočet penzionů a ubytoven v okolí.
Parkování: v době vypouštění vody zde povětšinou panuje dokonalý chaos, parkuje se u kraje na silnici, nejvyužívanější plácky jsou pod přehradou Lipno I a u garáží.
Pokud jste zaznamenali na toku nějaké změny, neváhejte a napište nám je do komentářů.
Podívejte se na mapu splutí řeky Vltavy:
Už dlouho jsme s Mírou přemýšleli, co jsou to ty síkajaky a tak jsme si jednoho dne řekli, že je vyzkoušíme. Kde jinde než na matičce českých řek – na Vltavě.
Vltava se dá v létě splouvat od Soumarského mostu (min. 50 cm). Ze Soumarského mostu až nad lipenskou přehradu do Pěkné je ale plavba omezována a je tu povinná ...
Lužnice se vryla do paměti mnoha vodáků jako jejich první řeka, ve které smočili pádlo. Tisíce vodáků ji splouvají v letním období na klasickém úseku ze Suchdola do ...
Vydra je krátká horská říčka, kterou od obyčejného potoka rozlišuje snad jen pár metrů na šířku. Její začátek najdeme na Modravě ve výšce 979 metrů nad mořem, v místě, ...
Pokud vyhledáváte kratší poklidné plavby, které by vás zabavily o nějakém nevyužitém víkendu, pak určitě myslete na Vltavu a její úplně nejspodnější tok pod Prahou.
Většina vodáků Nežárku zná z plavby po Lužnici, kdy plují Novou řekou a od jejího soutoku s Nežárkou pak 25 km po ní do Lužnice. Pokud je vodnatější rok, máme plné zuby ...
Volyňka se nachází na jihozápadním okraji České republiky v oblasti Šumavy. Pramení jihovýchodně od Světlé hory ve výšce 1115 m. n. m. a ústí zprava do řeky Otavy ve ...
Řeka Malše (Maltch) pramení na rakouském území v oblasti našich Novohradských hor, na úbočí hory Viehberg u obce Sandl, a prvních několik kilometrů vytváří hranici mezi ...
Od Filipa Karáska, známého ve vodáckých kruzích spíše pod přezdívkou Filous, dorazila do HYDROredakce várka šokujících fotek z Labské soutěsky. Větších komentářů asi ...
Možná, že už jste si ho vyzvedli ve schránce, držíte ho v rukách a těšíte se, až si přečtete první řádky. Možná, že už jste si i kus přečetli a možná zatím chodíte ...
HYDROmagazín ve spolupráci s firmou Gumotex a.s., výrobcem nafukovacích člunů, přináší soutěž o nafukovací člun SEAWAVE. Tato loď je naprostou novinkou ve flotile ...
Jistě si pamatujete loňské povodně a jistě si ve spojení s nimi také vybavíte video od tajemného kajakáře na červené lodi, který jel Čerťáky za šíleného průtoku. Po roce ...
Jak jsme psali ve článku Mohelnice bez koruny na podzim roku 2010, vyhlásily Lesy ČR (v té době správce toku) dvě zakázky na stavební práce, a to na Jestřábím a ...
Na trhu je celá řada funkčního oblečení různého použití. Jedno je vhodnější pro zimní sporty, jiné na outdoor turistiku a další třeba na cyklistiku a pro sporty s ...
V sobotu 19. 4. nás navždy opustil skvělý kamarád Tomáš Hanák aka Domino z Brna. Jaký byl a jak došlo k tragické nehodě se rozhodl popsat jeho veliký kamarád Pavel „Srb“ ...
NA VODU! je zbrusu novým vodáckým magazínem, který nahradil několik let vycházející HYDROspeciál. Jedná se o časopis určený pro začínající a méně zkušené vodáky, kteří ...
Od Filipa Karáska, známého ve vodáckých kruzích spíše pod přezdívkou Filous, dorazila do HYDROredakce várka šokujících fotek z Labské soutěsky. Větších komentářů asi ...
Jistě si pamatujete loňské povodně a jistě si ve spojení s nimi také vybavíte video od tajemného kajakáře na červené lodi, který jel Čerťáky za šíleného průtoku. Po roce ...
Z dílny Prijonu pro letošní rok vyjel riverrunner Curve a musím předeslat, že se mi hodně líbil. Jak už název napovídá, doménou lodi je točivost a ovladatelnost. ...
Jak jsme psali ve článku Mohelnice bez koruny na podzim roku 2010, vyhlásily Lesy ČR (v té době správce toku) dvě zakázky na stavební práce, a to na Jestřábím a ...
Pátek večer. Nakládáme výbavu a dobalujeme poslední věci. Beru i Orinoco od Gumotexu. Ke kajaku beru pádlo Rapa od TNP. Velkorysé sponzorské dary do Spolku vodních ...
Za té vody bylo to místo WW VI. Kdybychom to tušili, nenajel bych tam. Bylo to tak, že jsme nasedali na spodní Cannobino vcelku pozdě a chtěli jsme být venku z kaňonu za ...
HYDROmagazín ve spolupráci s firmou Gumotex a.s., výrobcem nafukovacích člunů, přináší soutěž o nafukovací člun SEAWAVE. Tato loď je naprostou novinkou ve flotile ...
V sobotu 19. 4. nás navždy opustil skvělý kamarád Tomáš Hanák aka Domino z Brna. Jaký byl a jak došlo k tragické nehodě se rozhodl popsat jeho veliký kamarád Pavel „Srb“ ...